Oude pot
In een oude pot maak je de beste soep. Voor zijn topcoupé hergebruikte Hyundai een klassiek recept: motor voorin, plaats voor 2+2 in het interieur en achterwielaandrijving met een zelfblokkerende brug. De Genesis is dus een ouderwetse coupé die nauw aanleunt bij de geest van het duo GT86/BRZ, maar – zo zal blijken – met een verschillend temperament.
Schokkend uiterlijk
Niet dat de vorige versie lelijk was, maar er zat een zekere treurnis in zijn blik. Een typisch Aziatisch ontwerp: gespierd maar niet echt verleidelijk. Voor de facelift keken de ontwerpers niet op een inspanning meer of minder, want de volledige voorkant werd hertekend. Een groot, agressief radiatorrooster, dreigende koplampen, een nieuwe motorkap: meer was er niet nodig om hem een nieuwe persoonlijkheid te geven.
Achteraan werden de lichtblokken agressiever. Het design is wellicht minder verfijnd dan dat van de GT86/BRZ, maar de Genesis oogt brutaal en mannelijk, met enkele goed geïntegreerde tuningdetails. Over smaken en kleuren …
Verbeterde kwaliteit
Geen harde en holle plastics meer in het interieur, maar zachte materialen met een betere bouwkwaliteit die een meer waardevolle indruk geven. Het interieur is wat meer cosy, dankzij enkele leukere (maar nutteloze) tellers. Er blijven toch enkele zwakke punten. Grote jongens moeten bijvoorbeeld het optionele open dak vermijden, anders botsen ze met hun kruin tegen de dakhemel.
Voorts is er geen handgreep, eerder gênant voor jouw passagiers als jouw rijstijl overeenstemt met de pretenties van dit beest. De bestuurderszetel mocht ook wat dieper zakken. De achterste plaatsen zijn voorbehouden aan jonge kinderen. Tot slot heeft de koffer een neerklapbare achterbank, maar is de toegang te krap.
Meer spieren
Onder de motorkap winnen de motoren aan spierkracht. De basisversie met 2.0 viercilinder turbo wordt maar liefst 64 pk sterker dankzij een twinscrollturbo, wat het totaal op 275 pk en 372 Nm brengt. Deze motor volstaat al ruimschoots. De atmosferische 3.8 V6 werd ook herzien: de overgang naar directe injectie maakt hem zuiniger en krachtiger. Hij levert nu 347 pk (i.p.v. 303 pk) en een koppel van 400 Nm. Standaard biedt Hyundai een manuele zesversnellingsbak op de twee motoren met als optie een achttrapsautomaat uit eigen huis.
Goed gecorrigeerd
De eerste versie van deze Genesis liet een middelmatige indruk: de motor ging als een speer, maar het weggedrag bleek onnauwkeurig. Nu rijdt de Genesis zeer strak dankzij een nieuwe ophanging die getest werd op de onverbiddelijke Nürburgring. Achter het stuur is de vooruitgang duidelijk. De Genesis rijdt stabieler en doeltreffender en is beter opgehangen. Hij is gemakkelijker te bedienen ondanks de matige feedback van de stuurbekrachtiging.
De 2.0T is wendbaarder dankzij zijn lichtere voortrein. Zijn motor is explosief maar klinkt niet opwindend. De V6 biedt een heel andere ervaring, met een genereuze en melodieuze motor die echter de voortrein snel verzadigt. Leuk voor wie de nodige rijervaring heeft (het ESP kan uit, leve de drifts!), maar met voorzichtigheid te bedienen, zeker op natte ondergrond. Opgelet: deze eerste test werd uitgevoerd op nat terrein en met winterbanden. Het is maar een eerste indruk, geen definitief oordeel.
Prijs afgestemd op GT86/BRZ
Met 30.999 euro heeft de Genesis 2.0T Sport een gelijkaardige prijs als het duo GT86/BRZ. De Koreaanse motor is schitterend, maar het geheel is veel minder homogeen dan het Japanse duo. Betaal 4.000 euro extra en je krijgt de GT-versie, met parkeersensoren, xenonkoplampen, een beter audiosysteem, lederen zetels, … als extra’s. Toch wel een forse meerprijs. Laat het budget dat toe, leg dan nog 3.500 euro op (38.499 euro) voor de ongelooflijke V6. De uitstekende automaat met acht versnellingen (die het motorverbruik beperkt) wordt aangeboden voor 2.000 euro extra.