Hyundai’s kleinste, de i10, krijgt na vijf jaar een volledig nieuwe opvolger. Zowel de huidige i10 als zijn voorganger Atos waren niet bepaald schoonheidswonderen, maar deze keer werd meer zorg besteed aan het design, dat een Europese stempel draagt.

Met de nieuwe i10 verstevigt het Zuid-Koreaanse merk zijn Europese verankering. Het ontwerp, de ontwikkeling én de productie zijn Europees. Tegenwoordig is 95 procent van de Hyundai’s die hier verkocht worden, bedacht in het ontwikkelingscentrum in Rüsselsheim, Duitsland. De nieuwe i10 is Hyundai’s eerste kleine stadswagen die ook in de regio van de band rolt: in september start de productie in Ízmit (Turkije). Vanaf dan wordt dik 90 procent van de verkochte Hyundai’s ‘bij ons’ gebouwd.

De i10 rust op een nieuw platform en is langer (+80 mm), breder (+65 mm) en lager (-50 mm) dan zijn voorganger. Die nieuwe proporties moeten het ontwerp meer dynamiek en elegantie geven. Aan jou om te oordelen of de ontwerpers daarin geslaagd zijn.

In het A-segment spelen factoren als prijs en praktische troeven uiteraard ook een belangrijke rol. De huidige i10 heb je al voor pakweg 10.000 euro, maar het blijft nog even afwachten welke weerslag de kwaliteitsverbetering op dat vlak heeft. Automatische airco, een verwarmd lederen stuurwiel en een cruise control met snelheidsbegrenzer behoren tot de mogelijkheden, stabiliteitscontrole is standaard. Hyundai belooft tot slot een grotere kofferruimte (252 liter) en meer beenruimte dan de concurrenten in dit segment (Renault Twingo, Volkswagen up!, …).