François Piette

17 OKT 2010

Stijl en coherentie

Het segment van de monovolumes was nooit een toonbeeld van glamour of passie. De keuze voor een dergelijk model wordt meestal ingegeven door rede en niet door passie. Hyundai wil daar verandering in brengen. Dat bewijst het met de ix20, die met zijn dynamische trekken een plaatsje in het segment van de kleine monovolumes wil veroveren. Hij werd net voorgesteld op het salon van Parijs en verschijnt midden november op de weg.

Stijl

Het grote succes van de ix35 heeft Hyundai gesterkt in de overtuiging dat het de juiste designkeuzes heeft gemaakt. Een goede reden om de ontwerptaal ook een klasse lager toe te passen, op de ix20. Die oogt sportief, scherp en misschien wat gekunsteld, maar een gebrek aan persoonlijkheid kun je hem niet verwijten.

De ix20 is een monovolume, net als zijn tweelingbroer Kia Venga, maar lijkt meer op een kleine SUV. En dat is zeker geen nadeel, het zorgt voor karakter. De voorkant ziet er agressief uit, zelfs een beetje gekunsteld, maar binnenin gaat het er veel klassieker aan toe.

Ruim

Ondanks een lengte van maar 4,1 m is de ix20 verbazend ruim binnenin, onder meer dankzij de verschuifbare achterzetels. Maar vijf inzittenden comfortabel vervoeren, is net iets te veel gevraagd.
Het interieur baadt dankzij het panoramische dak in het licht, maar blinkt niet uit door een goede zichtbaarheid rondom. Vooral driekwart achteruit zie je niet veel.

Het instrumentenbord is overzichtelijk, elegant en sober. Gelukkig legden de oosterse ontwerpers hun bekende excentriciteit even aan de kant en kozen ze voor functionaliteit. De afwerking is uitstekend. Hoewel het kunststof niet echt zacht aanvoelt, is de kwaliteit goed en de montage bijna vrij van kritiek.

De koffer met dubbele bodem slikt 440 liter en kan met neergeklapte achterbank groeien tot 1.486 liter. De vloer is dan bovendien voorbeeldig vlak.

Vier motoren bij de lancering

In tegenstelling tot de Kia Venga vinden we onder de kap geen 1.7 CRDI. Er zou te weinig vraag zijn. Jammer, want met deze motor zouden de prestaties meer overtuigen dan nu. In het vooronder huist de 1,4-liter diesel, die beschikbaar is met twee vermogens: 77 of 90 pk, telkens met hetzelfde koppel (220 Nm).

Bij de benzinemotoren is er keuze uit de 1,4-liter met 90 pk en de 1,6-liter met 125 pk. Alle motoren worden gekoppeld aan een manuele zesbak, behalve de 1,4-liter benzine, die maar vijf versnellingen telt. Alleen de 1,6-liter benzine kan van een viertrapsautomaat voorzien worden.

Blue Drive

Goed nieuws is dat alle motoren met het Blue Drive-pakket worden uitgerust dat de uitstoot en het verbruik doet dalen. Je kunt het vergelijken met EfficientDynamics van BMW, maar dan met een Koreaans sausje. Het bevat onder meer het ISG (start&stop van Hyundai), banden met lage rolweerstand, een versterkte alternator en betere aerodynamica. Hiermee daalt de CO2-uitstoot van de dieselversie tot 114 g/km, waardoor hij recht heeft op een overheidspremie van drie procent op de aankoopprijs. En dat is altijd mooi meegenomen.

Veiligheid

De constructeur voorspelt nu al dat de ix20 bij de EuroNCAP-botsproeven als enige kleine monovolume vijf sterren zal veroveren. Het model pakt dan ook uit met een heel arsenaal elektronische rijhulpen zoals ESP, ABS en wegrijhulp op hellingen.

Garantie

Dit is een van de sterke punten van Hyundai. Terwijl Kia zeven jaar garantie voorstelt die beperkt is tot 150.000 km, biedt Hyundai vijf jaar aan zonder kilometerbeperking. Bovendien is een gratis pechverhelping inbegrepen én de mogelijkheid om je auto gratis even te laten controleren.
 

O de weg

Op het vlak van rijplezier bleven we wat op onze honger zitten, zeker in de dieselversies. Of het nu gaat om de versie met 77 pk of 90 pk, de prestaties zijn vergelijkbaar en beide motoren kunnen niet verbergen dat ze het moeilijk hebben om de ix20 sportief voort te bewegen. Dat laten ze trouwens nadrukkelijk horen.

De kleine 1,4-liter diesel komt kracht te kort om het 1,3 ton zware koetswerk vlot vooruit te stuwen. Gelukkig laat de zesbak zich wel snel en vlot bedienen. Bij de benzinemotoren valt de balans positiever uit. Beide motoren tonen zich dan ook erg bereidwillig.

Traditioneel scoort het ophangingscomfort bij Hyundai minder goed. Maar dat is relatief, want de zetels zijn aangenaam om in te zitten, zeker voor grote personen. De ix20 laat zich gemakkelijk besturen en is best handig, maar de stuurinrichting mist gevoel. Dankzij de optionele achteruitrijcamera trekt de kleine Hyundai zich ook in de stad erg goed uit de slag.

Hoewel hij niet de aangenaamste is om mee te rijden, kon de ix20 ons toch overtuigen. Vooral het garantieprogramma en het ruime, functionele en aangename interieur zijn sterke troeven.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie