Het was dan ook niet nodig om alles om te gooien: Hyundai friste zijn bestseller heel discreet op. Hij krijgt leds vooraan en achteraan, xenonlichten, meer motoren en versnellingsbakken en enkele technische verfijningen.
Benzine of diesel
De 2.0 GDI benzinemotor is eindelijk beschikbaar onder de motorkap. Dit blok met directe inspuiting wordt standaard gekoppeld aan vierwielaandrijving en een zestrapsautomaat en levert 166 pk met een koppel van 205 Nm. Hij is er alleen met het hoogste uitrustingsniveau, Executive.
Bij de diesels kan de 2.0 CRDi met 136 pk en vierwielaandrijving nu ook gekoppeld worden aan een automaat met zes versnellingen. Alle versies van deze motor (136 en 184 pk) zijn voortaan uitgerust met een EGR-klep, behalve de variant met 136 pk en automaat. De meest ecologische versie Blue Drive, gebaseerd op de 1.7 CRDi met voorwielaandrijving, beperkt zijn CO2-uitstoot tot 135 g/km.
Technische evolutie
Het rijcomfort werd niet vergeten. De besturing reageert directer en de nieuwe bevestigingspunten van de ophanging zijn soepeler, wat geluid en trillingen beperkt. Op de Executive verschijnt het Flex Steer-systeem, waarmee je drie bekrachtigingsniveaus kunt kiezen: Normal, Comfort of Sport. Interessant voor wie bagage trekt is de veiligheidsfunctie geïntegreerd in de stabiliteitscontrole (ESC). Nog op de Executive gebruikt de Smart Parking Assist parkeersensoren en een achteruitrijcamera om parkeren te vergemakkelijken.
Rijkere uitrusting
De uitrusting werd gemoderniseerd en verrijkt met led-technologie voor de stand- en daglichten, bixenonkoplampen en nieuwe aluminium velgen met 16, 17 of zelfs 18 duim.
Ook het interieur werd verbeterd, onder meer met een TFT-multimediascherm tussen de tellers en een nieuwe LCD-aanraakscherm van zeven duim op de middenconsole met geïntegreerde navigatie. Telefoonfuncties, Bluetooth en iPhone/iPod-connectiviteit zijn op de afspraak.
Het instrumentenbord kreeg een extra streepje chroom rond de ventilatiemonden, verlichte bekerhouders en een schaduwstrook voor de voorruit. De materialen gebruikt voor de zetels en deurpanelen gaan erop vooruit en naargelang het niveau kent de uitrusting zijn gelijke niet in deze categorie, met bijvoorbeeld verwarmde zetels achteraan of een panoramisch dak dat opent.
De Zuid-Koreaanse SUV behoudt enkele stevige argumenten van zijn voorganger, zoals de grootste koffer van zijn categorie (591 liter) maar ook vijf jaar garantie zonder kilometerbeperking, met assistentie in heel Europa.
Achter het stuur van de nieuwe ix35 blijft de evolutie discreet. Alleen een geoefend oog zal de lichtjes hertekende lichtblokken en nieuwe velgen opmerken. De evolutie is meer uitgesproken in het interieur door het nieuwe zevenduimsscherm en de mooiere materialen.
Discrete maar overtuigende evolutie
Bij een (te) korte test konden we het comfort van de automaat waarderen, zowel met benzine- als de dieselmotor. Terwijl bijna 85 procent van de verkochte exemplaren op de voorwielen wordt aangedreven, is het jammer dat de constructeur de automaat alleen aanbiedt met vierwielaandrijving. Het dieselblok leek ons discreet. Zowel de benzines als de diesels zijn aangenaam in gebruik en getuigen van een goede beschikbaarheid vanaf de laagste toeren.
In rustige handen blijft de ix35 een aangename metgezel. Rij je meer ‘opgejaagd’, dan kom je zijn limieten tegen: het is moeilijk om een groots comfort en nauwkeurig weggedrag te combineren in een SUV met een hoger zwaartepunt dan een berline. De grip komt uiteraard beter tot zijn recht als het vermogen en koppel over de vier wielen verdeeld worden, maar het beoogde publiek zoekt blijkbaar geen lastige terreinen.