Presentatie

Wat afmetingen betreft, weet de iX55 te imponeren. Hij meet 4m84 in de lengte, is 1m95 breed en torent 1m81 boven de grond uit. Toch blijft hij verrassend sober en valt de grootte niet echt op. Uiteraard zal je met een dergelijk grote auto niet ongemerkt voorbijglijden, maar hij blijft bescheiden en legt “het” er niet bovenop. Die lijn wordt ook in het interieur doorgetrokken. Geen onnodige bling-bling, maar een prima afwerking. Materialen en montage zijn verzorgd en toont aan dat Hyundai wat dit betreft geen lessen hoeft te ontvangen van de Europeanen.

Motor

De spiksplinternieuwe V6 diesel van 2959 cc levert 240 pk en wekt bij 1750 toeren een koppel van 451 Nm op. Wat vermogen betreft zit de motor dus op Teutoons niveau, maar het koppel scoort toch wat lager. Aan het uiteinde van de V6 wordt een automaat met zes verhoudingen gekoppeld.
Tijdens het gebruik kan de aandrijfeenheid niet volledig overtuigen. De motor is krachtig en herneemt vanuit de laagste toerentalregionen om tot 4000 omw door te trekken. Bovendien klinkt hij niet onaangenaam. Maar de koets is met 2,2 ton vrij zwaar en de bak reageert eerder passief. De hernemingen zijn niet echt spectaculair en de auto lijkt minder dynamisch als de Duitse concurrentie. Het blijft dus even wachten op een modernere automaat en een lichter koetswerk, waardoor we volop van de motor zouden kunnen genieten.

Wegligging

Bij een dergelijk grote wagen mag je natuurlijk niet de lenigheid van een ballerina verwachten. Bij het betere bochtenwerk maakt de zijdelingse neiging van de koets je gauw duidelijk dat bochtige wegjes niet het favoriete terrein van de iX55 zijn. De soepele vering en de hoge inertie straffen elke neiging tot sportief rijden dadelijk af ! Toch reageert de auto veilig en gezond en is hij makkelijk te besturen. Op voorwaarde dat je de wetten van de fysica respecteert. De stuurinrichting voelt wat wazig aan en zou wat steviger mogen zijn. Maar liefhebbers van off-road kunnen zich dankzij de vierwielaandrijving zonder problemen buiten begane paden begeven en kunnen desnoods zelfs op een blokkerbaar differentieel beroep doen.

Comfort

Dat het weggedrag niet tot de sportiefste van de markt behoort, merk je al aan de zetels ! Ze zijn comfortabel en zacht, maar bieden weinig zijdelingse steun. Of anders gesteld, in felle bochten moet je jezelf aan het stuur vasthouden. Het onderstel is volledig op comfort ingesteld en laat lange trajecten zonder problemen aan je voorbijglijden. Het interieur is ruim en kan zonder probleem 5 volwassenen herbergen. De twee extra stoeltjes in de bagageruimte kunnen makkelijk uitgeklapt worden en zelfs volwassenen kunnen zich op korte ritten vrij comfortabel installeren. Maar voor langere reizen is de beenruimte toch wat te beperkt.
In de auto is het mooi stil, maar de ergonomie van verliest een goede beoordeling met een voorbijgestreefde GPS die zo uit de aftermarket lijkt te komen. Klanten die premium-producten willen kopen hebben hier geen boodschap aan. De complexe en uitgebreide structuur van de interface is moeilijk te doorgronden, waarbij onnodige functies het geheel komen verzwaren. Je kan de multimediainterface via een afstandsbediening bedienen, maar de kleine knopjes met petieterig kleine opschriftjes in donker blauw op zwart zorgen ervoor dat de juiste toets zoeken tot een ware ontdekkingstocht wordt omgetuind. Kortom, dit moet herzien worden. Enig pluspuntje is dat je een USB-aansluiting ter beschikking krijgt, wat sommige “grote” concurrenten niet aanbieden.
De bagageruimte is erg groot, maar wordt tot niets herleid als de derde rij stoelen worden opgeklapt. In ieder geval doet de iX55 het hier beter als de Duitse concurrentie !

Prijzen en uitrusting

De iX55 wordt in twee uitvoeringen gepresenteerd: Lounge en Executive voor respectievelijk 43.499 en 48.499 €. Zelfs in de basisversie is de uitrusting al erg uitgebreid. Lederen bekleding, snelheidsregelaar, dakrails, licht- en regensensoren, radio RDS met MP3 lezer, multifunctioneel stuur, automatische bizone airco vooraan en manueel achteraan, enz…, het zit er allemaal op. In de topversie krijgt de iX55 er nog navigatie, Keyless Go, stoelen met geheugen, 18-duims velgen ipv 17 duimers, een open dak en Xenonverlichting bij.
Het verbruik heeft natuurlijk onder de integrale aandrijving en de automaat te lijden. Maar ook het hoge gewicht en de grote afmetingen zorgen dat ervoor dat de iX55 geen records vestigt, hoewel we moeten toegeven dat hij met 10,5 liter per honderd kilometer toch bij de beteren hoort . Wat CO2-uitstoot betreft kondigt Hyundai 249 gr/km aan.

Conclusie

Waarom zou de iX55 geen kans mogen maken. Voor heel wat minder als een basis Q7 beidt de Hyundai iX55 7 plaatsen, een zachte V6 diesel en een erg uitgebreide uitrusting die de Teutoonse concurrentie enkel via een zwaar geprijsde optielijst kan aanbieden. Als je een dergelijke wagen als de IX55 wel ziet zitten, is hij zeker een valabel alternatief. Maar jammer genoeg komt de auto op een moment waar alle constructeurs voor downsizing kiezen … En zijn gebrek aan imago zal de erkenning zeker niet vooruithelpen …of zijn herverkoopwaarde !