François Piette

1 DEC 2009

Hyundai: nieuwe benzinemotor met directe injectie

Deze benzinemotor met directe injectie is een première voor de Koreaanse constructeur. De 2,4-liter motor is de nieuwe Theta II GDI. Hij drijft de opvolger van de Sonata, de nieuwe i40, aan.

Meer vermogen, lager verbruik

Het vermogen en het koppel zijn alleszins interessant. Bij 6.300 omwentelingen per minuut levert hij 201 pk en bij 4.250 omwentelingen per minuut produceert hij 250 Nm koppel. Hoge toerentallen, zeker voor een middenklassewagen. Dankzij de rechtstreekse injectie kan de compressieverhouding verhoogd worden, wat dan weer voor beter prestaties zorgt. De injectie verloopt in twee tijden met een betere verbranding en minder emissies tot gevolg. Zeker als het koud is en de katalysator slechts langzaam op temperatuur komt, zorgt deze techniek voor goede resultaten. Hyundai kondigt dan ook fier aan dat de emissies met vijfentwintig procent dalen.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie