François Piette

19 JAN 2010

Geslaagde facelift

De facelift van de Santa Fe valt niet meteen op. Maar als je onder de motorkap kijkt of het stuur vastgrijpt, dan zul je snel van mening veranderen. De Santa Fe zet zijn carrière voort zonder veel ophef te maken, maar met een ‘rustige vastheid’ en een onklopbare verhouding prijs/prestaties/uitrusting.

Details

Vooraan werd de Santa Fe licht hertekend met een nieuw radiatorrooster, andere lichten, een nieuwe bumper en herziene mistlichten. Achteraan herken je de gefacelifte versie aan de nieuwe lichten en bumper. Op detailniveau ontdekken we nog de nieuwe velgen, de uitlaat die er sportiever uitziet en de zijdelingse beschermingsstrips. Kortom, kleine veranderingen.
In het interieur valt vooral het nieuwe instrumentenbord op. Zeker de Executive topversie is opvallend goed uitgerust. Alle versies hebben standaard airco, maar op de Executive worden daar nog een achteruitrijcamera met projectie in de binnenspiegel en een startsysteem zonder sleutel aan toegevoegd.

Onder de kap

Onder de motorkap verschijnt een nieuwe dieselkrachtbron. Die zagen we al eerder in de Kia Sorento en bewijst de competentie van de Koreaanse ingenieurs. Het lijkt onwaarschijnlijk, maar wat rendement, vermogen en koppel betreft kan de 2,2-liter dieselmotor wedijveren met BMW en Mercedes. Uit 2,2-liter inhoud toveren de Koreanen 197 pk en 436 Nm tussen 1.800 en 2.500 toeren per minuut. De motor wordt steeds gekoppeld aan een automatische versnellingsbak met zes verhoudingen en vierwielaandrijving. Toch blijft de CO2-uitstoot vrij laag: 176 g/km.
Vind je deze motor te duur qua belastingen of verzekeringen, weet dan dat Hyundai als alternatief een 2-liter aanbiedt met 150 pk. Die krijgt een manuele zesbak en is verkrijgbaar met zowel vier- als voorwielaandrijving.

Eco

In het instrumentenbord zet een Eco-coach je aan tot ecologisch rijden. Zodra je zacht genoeg met het rechterpedaal omspringt, licht een felgroen Eco-logo op. Bij een forse rijstijl kleurt het logo rood. Op de versie met manuele versnellingsbak krijg je ook nog een schakelindicator. De kleine spoiler staat er niet voor de show, maar vermindert de luchtweerstand. Ook de banden met lagere rolweerstand dragen hun steentje bij tot een lager verbruik.

Achter het stuur

In het interieur blijft bijna alles bij het oude. Je zit vrij hoog en hebt een goed overzicht over de weg. De ergonomie is verzorgd, maar de lederen stoelen bieden te weinig zijdelingse steun en zijn bovendien erg glad. Bij een vlotte rijstijl moet je met de knieën zoeken naar steun.
In de Santa Fe heb je ruimte zat en achteraan nemen vijf volwassenen gemakkelijk plaats. De derde zitrij volstaat voor een volwassene of twee kinderen. De stoeltjes van die derde rij klappen in een handomdraai neer in de vloer van de bagageruimte. Gemakkelijk, praktisch en snel. Enig minpuntje is het harde plastic van de boordplank (liever een mousse, heren ingenieurs) en de onhandig geplaatste knop om het brandstofluik te openen ter hoogte van de linkerknie.

Op weg

De 2,2-liter verricht zijn werk erg stil, al voel je hem in vrijloop licht trillen in de zetel. We duwen op de parkeerrem (een pedaal) en zijn vertrokken. Deze discrete motor kan alle rijstijlen aan. Met een ei onder het gaspedaal verlopen de schakelovergangen boterzacht en blijft de motor fluisterstil. Bij een stevige trap op het gaspedaal schakelt de bak zacht en erg snel terug en krijg je een stevige duw in de rug. Wat een motor en vooral wat een versnellingsbak! Zijn spreiding benadert de perfectie.
Het comfort in de Santa Fe blijft onder alle omstandigheden van een hoog niveau en het rijgedrag is gemakkelijk en homogeen. Het is alleen even wennen aan de grote afmetingen.

Prijs

We vermelden kort de benzineversie die 26.999 euro kost, om tot de diesels te komen. Met de 2-liter dieselmotor van 150 pk onder de kap kost de Santa Fe 30.999 euro. Wie de Lounge-afwerking wil, moet daar nog 1.200 euro bijtellen. Voor de 2,2-liter in de Lounge-versie moet je minstens 35.799 euro neertellen, terwijl de Executive 41.149 euro kost. ESP en een partikelfilter zijn uiteraard standaard.

 

 

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie