De Veloster is in zijn huidige vorm zoals een schuimwijn: het lijkt een sprankelende grand cru maar de smaak heeft niet genoeg pep. Om dat probleem op te lossen, monteert Hyundai een turbo.
Amerikaans debuut
Eerst en vooral moet je weten dat de Veloster Turbo in Detroit gepresenteerd werd. De Amerikaanse markt is dus de belangrijkste. En bij ons? Hyundai rept nog met geen woord over eventuele import op het oude continent. Maar het zou jammer zijn mocht hij hier niet op de markt komen.
De feiten
Op de ietwat magere 1.6 GDI met 140 pk schroeft Hyundai een Twin Scroll-turbo die een dikke 60 pk toevoegt. Met 204 pk en 265 Nm koppel zou het gebrek aan pit opgelost moeten zijn. Voor de transmissie laat Hyundai de keuze tussen een zesbak die manueel of automatisch met een dubbele koppeling schakelt (met paletten achter het stuur).
Gespierder
De Veloster oogt niet alleen gespierder op papier maar ook aan de buitenkant, dankzij de gapende grille, de bredere zijschorten en de dubbele uitlaat. Hetzelfde geldt voor het interieur, waar Turbo-logo's op de kuipzetels prijken.