Het deelnemersveld van de elfde jaargang van de ING Ardenne Roads telde liefst 140 teams. Ook dit jaar voerde de uiterst stijlvolle regelmatigheidsrally de deelnemers langsheen de mooiste Ardeense wegen. Het orgelpunt van het weekend was wederom de traditionele gala-avond in Spa. Daar draaide alles rond elegantie, zowel voor de auto’s als hun bemanning.

Sinds 2002 organiseert Jean-François Devillers, oud-co-piloot in de ‘moderne’ rallycompetitie, een wedstrijd die het midden houdt tussen een daguitstapje voor de amateur en een grote internationale rally: de ING Ardenne Roads, een onmisbaar evenement voor de liefhebbers van mooie ‘koetsen’ van weleer. Deze historische regelmatigheidsrally baadt in een ontspannen ‘sport-chic’-sfeer en richt zich tot sport- en prestigewagens die voor 1969 gebouwd zijn.

Dat de formule aanslaat, is duidelijk: ook dit jaar was het deelnemersveld volgeboekt en zakten er liefst 140 teams af naar de groene heuvels van Spa. Jaguar, Austin Healey, Porsche, Rolls-Royce, Bentley, Triumph… alle merken met prestigieus blazoen waren op 21 en 22 april vertegenwoordigd, soms zelfs door een erg mythische gezant. Er tekenden overigens ook twaalf vooroorlogse bolides present, waaronder een Alvis Fire Fly.

Ongunstige weergoden

Ditmaal kregen de participanten een portie van 550 kilometer van de mooiste Zuid-Belgische wegen voorgeschoteld. Vanuit Spa werd de snuit richting Habay-la-Neuve en het fabelachtige kasteel van de Pont d’Oye gezet, waar de deelnemers even konden uitblazen alvorens Klein Zwitserland te doorkuisen en via een ommetje langs Sankt Vith weer in Spa te eindigen. Zoals steeds bij een regelmatigheidsrally was het de bedoeling een opgelegde gemiddelde snelheid te handhaven op de verschillende deeltrajecten. Elke seconde voorsprong of achterstand gaat gepaard met strafpunten.

De barre weersomstandigheden leken maar weinig impact te hebben op de prestaties van het winnende duo Yves Noelanders - Laurence Wagnies, dat met hun Volvo PV544 uit 1961 de Porsche 356 SC cabrio uit 1964 van Dirk Libeert en Caroline Tack en de Porsche 911 uit 1968 van Ruben Maes en Filip Deplancke qua regelmatigheid overklaste.

Ook vrouwen en motards

Om aan een regelmatigheidsrally als de ING Ardenne Roads te kunnen deelnemen, hoef je geen oude competitierot in het automobiele vak te zijn. Passie en een portie wilskracht volstaan ruimschoots. Tussen de talrijke oldtimerrallyhabitués vielen er dan ook enkele novices te bespeuren die in Spa hun maiden voyage ondernamen. Zes teams waren overigens 100 procent vrouwelijk en een zevende bestond uit twee heerschappen die gebruikelijk op gemotoriseerde tweewielers rijden: Xavier Siméon (Moto2-rijder) en oud-kampioen Didier de Radiguès.

Elegantie en raffinement

Een hoogtepunt vormde ook de uitreiking tijdens het ING-galadiner van de traditionele Longines-prijs voor elegantie, die dit jaar naar Sophie Helsmoortel ging. Na een bijzonder intensieve, spannende dag bood dit diner de deelnemers de kans om weer op krachten te komen en ‘s anderendaags met opgeladen batterijen aan de start te verschijnen. De organisatoren maakten gebruik van deze avond om een warm woord van dank te richten tot hun trouwe partners – ING Private Banking, Jaguar, Longines, Laurent-Perrier en State of Art – zonder wie dit fantastische treffen niet mogelijk zou zijn.

Gesterkt door het ongelooflijke succes van de voorbije editie zet de ploeg van ING Ardennes Roads ondertussen al de krijtlijnen uit voor 2013. Maar de liefhebbers van het genre hoeven niet tot dan te wachten om hun rallyhonger te stillen: op 8 september organiseert Jean-François Devillers de 3de editie van de ’12 uren van Huy’-Revival (www.12hdeHuy.be), terwijl op 25 augustus in Brussel het startschot wordt gegeven voor de eveneens door hem gedirigeerde ‘Ladies’ Classic’ (www.ladiesclassic.be).