François Piette

4 DEC 2012

Inschrijvingen november 2012: logische daling

In een markt die dit jaar al 11,3 procent daalde, werden in november 11,4 procent minder nieuwe auto’s ingeschreven. Niet meer dan logisch dus en niet bepaald bemoedigend. Volkswagen domineert nog altijd de Belgische markt.

Top-5

Met 4.339 inschrijvingen in november klimt Volkswagen naar het hoogste trapje van het podium. Nochtans daalde de verkoop met 6,47 procent in vergelijking met november 2011. Maar bij Renault, de nummer twee, is de daling nog veel groter: -38,74 procent. Op de derde trede vinden we zoals gewoonlijk Peugeot, met een achteruitgang van 17,35 procent.

Maar de echte verrassing is de vierde plaats van BMW, met een spectaculaire stijging van 34,81 procent, wat de geruchten over een slabakkende premiummarkt de kop indrukt. In de gecumuleerde lijst van dit jaar staat het Beierse merk op de zevende plaats. Opel staat zoals gewoonlijk vijfde in november, met een stijging van 1,8 procent.

In vorm

Zoals gezegd, verkeert BMW in uitstekende vorm, met 2.622 inschrijvingen of 34,8 procent meer. Nog sterker is het resultaat van Mercedes (+52,01 procent) dankzij de nieuwe A-Klasse. Ook de score van Mazda krijgt eindelijk wat kleur na een middelmatig jaar 2011: +67,13 procent. De nieuwe CX-5 is wellicht de sleutel tot succes. Tot slot profiteert Land Rover nog altijd van het succes van de Evoque (+103,4 procent).  Die laatste twee constructeurs halen lage volumes, je moet de stijgingspercentages dus wel relativeren.

Niet in vorm

Renault beleeft met een daling van 38,74 procent geen grootse dagen, net als Citroën (-26,74 procent), Toyota (-46,47 procent, het is wachten op de nieuwe Auris) en Seat (-35,26 procent).

Advertentie
Advertentie
Advertentie