FEBIAC, de Belgische Federatie van de Automobiel- en Tweewielerindustrie, deelt het aantal inschrijvingen van nieuwe voertuigen mee voor de maand juni 2002. Dat de automobielsector een moeilijk jaar te wachten stond, had FEBIAC reeds bij het begin van 2002 voorspeld. De auto- en motorverkoop kon echter rekenen op een succesrijk Salon van Brussel om de verkoop op te krikken. Nu het zogenaamde 'saloneffect' echter uitgewerkt is, wacht de sector nog enkele moeilijke maanden. De afgelopen maand juni daalde de verkoop van nieuwe personenwagens met 14,8% in vergelijking met juni 2001. De groei tijdens de eerste jaarhelft bedraagt daardoor nog slechts 1,2% in vergelijking met de eerste zes maanden van verleden jaar. Bij de bedrijfsvoertuigen blijft de malaise groot. Alle segmenten zien hun verkopen dalen, en de weifelende conjunctuurbarometer doet niet meteen beterschap verhopen. Ook de verkoop van motorfietsen heeft een minder goede maand achter de rug. De totaalcijfers voor de eerste zes maanden van 2002 situeren zich echter nog steeds 3,8% hoger dan verleden jaar. Het wordt vermoedelijk het enige segment dat het jaar met winst kan afsluiten. De tegenvallende verkoop van nieuwe voertuigen heeft ook een negatieve impact op het leefmilieu. De vervanging van verouderde en vervuilende voertuigen door voertuigen die aan de nieuwste emissienormen beantwoorden, loopt hierdoor immers vertraging op. Bron : FEBIAC