Vroom.be: Hoe hoopt u dat klanten naar de nieuwe Cupra-modellen zullen kijken?
Griffiths: “Ik hoop dat ze zien dat Cupra meer is dan zomaar een ander logo. De modellen zijn niet voor iedereen weggelegd, en in dat opzicht wel uniek. We willen ook het verschil maken in de gebruikte materialen en de afwerking van het interieur. En het gaat ten slotte niet zomaar om auto’s die sneller de 100 km/u aantikken, maar die de volledige rijbeleving ook op een sportiever niveau brengen.”
Vroom.be: Welk publiek hebt u dan precies voor ogen?
Griffiths: “Jonge mensen, net als bij Seat. Al zal de gemiddelde Cupra-koper misschien iets ouder zijn dan de gemiddelde Seat-koper. Mensen die ook iets persoonlijks willen. Niet in de zin van koetswerkkleuren, maar zoals de Leon Cupra R van vorig jaar. Daar werden in Europa maar 799 exemplaren van gebouwd. Beperkte reeksen komen er dus sowieso.”
Vroom.be: Hoe moeten we de relatie tussen Seat en Cupra bekijken?
Griffiths: “Er werd al eens Citroën en DS gezegd. Maar we willen niet zomaar “het designmerk” of “het premiummerk” van Seat zijn. Een premiummerk willen we sowieso niet worden, want dat past niet bij het karakter van Seat. We denken dat er nog ruimte is tussen de massaconstructeurs en de premiumconstructeurs, en dat de Cupra Ateca die ruimte perfect kan opvullen Cupra zal trouwens deel uitmaken van de Seat-wereld, maar wel zijn eigen locatie en team krijgen..”
Vroom.be: Kan Cupra ook een eigen model uitbrengen dat niet op een Seat gebaseerd is?
Griffiths: “Er kan zeker een model volgen dat meteen als Cupra gelanceerd wordt en niet eerst als Seat. Maar dat is nog niet meteen aan de orde. Eerst moeten we het merk in de markt zetten natuurlijk.”
Vroom.be: Waarom koos Cupra voor de Ateca? Waarom een SUV, en geen Leon of Ibiza?
Griffiths: “Omdat nog niemand zoiets gedaan heeft (lacht). De Ateca valt in de smaak, en klanten vroegen om een sportievere versie. “SUV” en “sportief” lijken elkaar tegen te spreken, maar ook in het premiumsegment zie je dat het kan. Kijk maar naar de Audi SQ5. Dus kan het ook voor een massaconstructeur als Seat. Het is ook geen Leon geworden, omdat we meer wilden doen dan zomaar het logo veranderen van een bestaande versie. Een nieuw merk moet met een nieuw model gelanceerd worden, vonden we.”
Vroom.be: Welke Seat-dealers zullen het Cupra-merk mogen verkopen?
Griffiths: “We vragen een serieuze investering van hen: showroommodellen, demowagens, een eigen plaats in de showroom,… Het moet dus voor hen ook rendabel zijn. Daarom mikken we in eerste instantie op twintig procent van het Seat-dealernet. Ik hoop op termijn dat er zelfs volledig eigen Cupra-showrooms aankomen.”
Vroom.be: Zitten er ook hybrides en elektrische modellen aan te komen voor Cupra?
Griffiths: “Dat moet wel, anders hebben we geen toekomst. Een sportmerk zonder duurzame plannen voor de toekomst is weggegooid geld. Niet alleen bij ons, maar ook in de Volkswagen-groep. Zelfs CNG ligt op tafel.”