Vroom.be: Citroën heeft de C3 Aircross en de C4 Cactus, Peugeot de 3008 en 5008. DS heeft eindelijk zijn DS 7 Crossback. Bent u tevreden met het huidige PSA-aanbod?
Stéphane Levi: “We zijn tevreden omdat onze klanten tevreden zijn. Vandaag zijn we aan een sterk SUV-offensief bezig: Peugeot is het tweede grootste merk op de Europese SUV-markt en overstijgt de doelstellingen. Idem voor Citroën: de C3 Aircross doet het beter dan verwacht in de Benelux. De DS 7 Crossback, het eerste model dat niet meer op Citroën gebaseerd is, lokt klanten van andere massaconstructeurs, maar ook van premiummerken. Ze zijn mee met het product en de merkbeleving. Het blijft niet bij de DS 7 Crossback alleen: vanaf volgend jaar komt er een DS-model per jaar bij.”
Vroom.be: Hoe wordt de DS 7 Crossback ontvangen?
Stéphane Levi: “We zijn het merk nog in de markt aan het zetten. We willen DS in de eerste plaats als premiummerk profileren. Maar ook hier overstijgt de vraag van het publiek onze verwachtingen. We proberen zo goed mogelijk aan hun vraag te voldoen en de wachttijden zo kort mogelijk te houden, want heel wat klanten willen hun eigen, gepersonaliseerde Crossback. Nu willen we tonen dat de volledige merkbeleving het premiumniveau aankan.”
Vroom.be: Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen. Wat zijn voor u en voor PSA de uitdagingen en verwachtingen voor 2018?
Stéphane Levi: “We willen uiteraard groeien en hebben nu het gamma om die groei waar te maken. Maar het moet vooral een bestendige groei zijn, zoals onze CEO Carlos Tavares al een paar keer heeft aangehaald. Vier of vijf jaar geleden zaten we nog in zwaar weer, maar nu willen we de ommekeer bestendigen. Dan is er nog de identiteit van onze merken: we willen dat Peugeot, Citroën, DS en nu ook Opel door onze klanten nog steeds als afzonderlijke merken worden gezien en gewaardeerd.”
Vroom.be: Op een paar experimenten met de Hybrid4 bij Citroën, nu DS, en Peugeot na blijft PSA wat toekijken op de hybride-evolutie. Hoe staat u daar tegenover?
Stéphane Levi: “We moeten er op het juiste moment staan met het juiste aanbod. En dat zal ook gebeuren. Te vroeg op de kar springen als de vraag en infrastructuur er nog niet zijn, heeft weinig zin. We zien klanten pas toehappen als de infrastructuur er is. Dan kijk ik verder dan laadpunten: ook andere manieren van transport, zoals autodelen. PSA werkt alleszins nu al aan al deze thema’s om op het juiste moment op mobiliteitsvragen te kunnen antwoorden. Op het salon van Genève zullen we daarrond trouwens nog enkele belangrijke aankondigingen doen.”
Vroom.be: Dan is er nog de diesel. Merkt u een evolutie in de vraag van klanten naar benzine- of dieselmotoren?
Stéphane Levi: “In Europa, in België en Luxemburg helt het overwicht inderdaad nu vooral richting benzine. Maar we hebben ook klanten die zeggen dat de diesel voor hen nog steeds de meest geschikte motor is. We moeten dus ook pragmatisch blijven, en met de zuinige en krachtige BlueHDi-motoren hebben we het juiste antwoord. We blijven zoeken naar efficiëntie, en we blijven werken aan krachtige motoren die tegelijk beantwoorden aan alle moderne uitstootnormen.”
Vroom.be: Is de integratie van Opel in PSA een uitdaging?
Stéphane Levi: “We hebben er vertrouwen in. We moeten Opel in de eerste plaats terug winstgevend maken, een probleem waar we enkele jaren geleden zelf mee geconfronteerd werden. Dat maakt ons bescheiden: we beseffen dat Opel geen varkentje is dat we even snel zullen wassen. Maar PSA heeft al meerdere merken en kan probleemloos een icoon als Opel aan zijn portefeuille toevoegen. Onze klanten voelen zich vaak sterk verbonden met hun merk. We willen dat Opel-klanten dat gevoel bij hun merk kunnen behouden.”
Vroom.be: Hoe reageren uw dealers op de integratie?
Stéphane Levi: “Ze stellen zich geen te grote vragen. Het is geen alles-of-niets-verhaal, waarbij een dealer morgen alle merken in zijn showroom moet hebben staan of helemaal niets. Maar we bekijken het geval per geval: als een Citroën- of Peugeot-dealer interesse heeft om ook Opel aan zijn portefeuille toe te voegen, dan zien we wat er mogelijk is. We willen in de eerste plaats dat onze dealers zo goed mogelijk zaken blijven doen, en dat elk merk zijn eigen identiteit blijft behouden.”