“We dachten dat we de auto konden bouwen, maar gezien de wereldwijde bezuinigingen denken we dat het nu een slecht moment is om een supercar te lanceren van bijna één miljoen pond sterling”, zo kondigt Adrian Hallmark, CEO van Jaguar, het einde aan van het project C-X75. Dat meldt de Britse site Autocar.co.uk.
Veelbelovend
Even terug naar de Mondial van Parijs in 2010. Jaguar verrast met een prototype dat het 75-jarige bestaan van het bedrijf viert. Het ging om een project voor een supercar aangedreven door originele gasturbinemotoren. De echte verrassing kwam in mei 2011, toen de constructeur de serieproductie aankondigde. De kenmerken zouden wel wat realistischer worden: er was sprake van een 1.6 viercilinder turbo, geholpen door twee elektromotoren, samen goed voor ongeveer 900 pk.
Nog niet helemaal verloren
Van de vijf bestaande prototypes worden er drie geveild, een ander wordt bewaard in het museum van het merk en het laatste zal deelnemen aan enkele presentaties. Maar het voornaamste is dat de hybridetechnologie van het prototype gebruikt zal worden in meer conventionele modellen. Jaguar ziet bijvoorbeeld mogelijkheden in een hybride driecilinder met de prestaties van een zescilinder.
Het project wordt definitief stopgezet in mei, wat ook het einde betekent van de samenwerking met het Formule 1-team van Williams, dat meehielp om het chassis af te stellen en de koolstofvezel te ontwikkelen.