Geweldig
Aan welke kant u ook deze cabrio benadert, is het een werkelijke lust voor het oog. Harmonisch en gaaf, zijn curven zijn subtiel en geven een gespierde musculatuur in. Een onbetwistbaar succes ! Al kan men zich niet weerhouden om de coupé nog mooier te vinden… Al is men eensgezind met de schets, moet men toch enkele details betreuren die toch de algemene bewondering niet aantasten : de voorlichten hebben een tekort aan karakter, de telescopische antenne van een andere eeuw is compleet onsierlijk en komt rechtstreeks vanuit een Ford Taunus en uiteindelijk, men kan het niet nalaten deze te vergelijken met de Aston Martin V8 Vantage, de ex-tweeling. Indien de vergelijking vleiend is, denkt men dat de XK zijn eigen karakter zou gehad hebben indien deze via een klare en duidelijke tekening afstand nam.
Een verhaal van oude kookpotten…
Naar het schijnt maakt men de beste soep in de oudste kookpotten... in feite is het waar met deze Jaguar, daar zijn motor quasi volledig overgenomen werd van de oudere versie, maar met toch nieuwe injecties, een herdachte inlaat en... kookpotten, precies : de bezielende uitlaten ! Kracht en prestatiewaarden zijn dus duidelijk terugwijkend tegenover het voorstel van de concurrentie. Tussen Mercedes en BMW, is het StarWars, met stratosferische vermogens verkregen door verbluffende compressors, oneindig hoge toerentallen en buitensporige cilinderinhouden. Kortom, alles is goed om een grotere slag te slaan dan zijn buur.
Jaguar houdt zich bescheiden weg van deze twee reuzen, waar daar 500 pk het syndicale minimum is. De kracht van dit roofdier evolueert bijna niet tegenover de voorgaande versie, gestremd aan 420 pk. Hier spreekt men dus nog altijd over de klassieke V8 van 4,2 l, samengedrukt dus (de « R » verplichtende), en bezorgt een comfortabel koppel van 560 Nm. Om kracht te winnen, speelt Jaguar op de lichtheid van de wagen door massief gebruik te maken van aluminium en om zo menselijke massa’s in bedwang te houden (1.715 kg), verre van de twee tonnen van de concurrentie.
Qua overbrenging is er maar één enkele keuze mogelijk, een automatische doos met 6 versnellingen, volledig vernieuwd, met sequentiële bediening aan het stuur via paletten en een ‘sport’ mode.
Op de baan
Men hoeft pas enkele meters te doen om onmiddellijk te begrijpen waarom deze motor zo op zijn gemak is onder de motorkap van de grote berlines van het merk : perfect rond, hij beantwoordt vlot elke rechter voetdruk met een rechtlijnigheid en kracht die respect oplegt. Beschaafd, deze V8 stuwt de Jaguar vooruit met een indrukwekkende energie, maar toch niet uitbundig. Liefhebbers van schoppen onder hun achterste of meer, dé hoge toeren, loop gewoon door, want deze verfijnde elegante kat zal u met heftigheid aandrijven zonder u te verdoven. Een welbeheerste kracht, constant aanwezig welke ook het regime is, maar nooit met geweld.
Jaguar blijkt aandacht te hebben gegeven aan de kritieken qua geluidsdemping van de vorige XKR. Deze nieuwe uitlaten bevrijden zich zonder enige aarzeling via een heerlijk en actief geluid! Tja, het gekef dat uit deze dubbele uitlaat komt werd grondig bestudeerd, alsook het geknal bij snelheidsvermindering ... en... het resultaat is buitengewoon ! En om nog beter van deze symfonie te genieten, niets beter dan een cabrio in een weerklinkende tunnel ! Gewaarborgd effect…
De automatische doos stelt drie modes voor : normaal, sport en sequentieel. In elk geval zijn ze allen intelligent, vlug en zacht. De sequentiële versie vertoont zich zelfs vermakelijk, met bijkomende kracht bij goed afgemeten gas ingevingen. Een succes die zich ook bij de manuele doos aangeeft, maar allesbehalve ruw.
Weggedrag
Duidelijk « Gran Tourismo » gericht, bewijst Jaguar hier een uitstekend weggedrag, stabiel en voorkomend. Het koetswerk is evenwichtig en oplopend wat de aanpak vergemakkelijkt. De Jaguar is gewillig, slorpt elke oneffenheid van de weg met tact en vertoont zich veilig in elke bocht. Maar natuurlijk is het mogelijk om enkele figuren te doen met het achterstel, voorzien van 420 pk, maar dit is hier de natuurlijke geschiktheid niet van dit schitterend voertuig. Logischerwijze, de behoedzaamheid blijft gepast bij nat wegdek. Deze ‘Jag’ vertoont zich lenig en veilig, even bij kronkelige baantjes. Hoe dan ook, het ontkoppelbaar ESP systeem houdt een oogje in het zeil.
Gran Tourismo, ja ; maar niet sportief ! Wat bevestigd wordt met een ESP systeem dat reageert wanneer de bestuurder iets te goed geluimd is en met een afwezig antibloksysteem die de doeltreffendheid op onrustig route bestraft. Een tekort dat verdoezeld wordt door een minder ruw elektronisch systeem.
Het remmen geeft volledige voldoening, daar hij progressief, krachtig en weerstandig is.
Comfort
Ook daar, duikt de « GT » opvatting van deze coupé weer te boven. De Britse ingenieurs hebben niets verprutst qua ophanging ! De wagen beschermt de wervels van zijn passagiers, met een verbazend comfort ten aanzien van zijn categorie, maar waarborgt een uitstekend weggedrag in bochten, bijna zonder slingeringen. Zelfs op oneffen terreinen pompt de XKR niet, wat niet alleen het comfort aan boord vergroot, maar ook de doeltreffendheid van zijn gedrag.
Jaguar beweert dat de XK evolueert qua leefbaarheid binnenin, zowel vooraan als achteraan. Duidelijk gezegd : al krijgt men er zonder probleem vooraan twee basketbalspelers in, het is niet het geval achteraan, waar de zetels simpelweg symbolisch aanwezig zijn. Qua geluidsdemping is deze opmerkelijk. Met uitzondering van een volledig beladen gewicht en... de antenne die hier jammer genoeg weerklinken. Indien de eerste een aangename compositie weergeeft, fluit die antenne onaangenaam in de oren van de inzittenden wanneer het dak open is. Uiteindelijk is de kofferinhoud beperkt maar kan toch een golfzak bevatten, wat de Amerikaanse klanten zal verheugen…
Vijandige zusters
Gefactureerd aan 110.000 €, zit deze Jaguar niet speciaal onder de prijs... op het eerste zicht toch... Maar bij nader onderzoek, moet men vaststellen dat de voorgestelde prestaties toch aan een héél “correcte” prijs staan ! Standaard vindt men hier het GPS navigatiesysteem, het lederen interieur, de radio CD met cd-lader, xenon lichten, PDC achteraan, het Bluetooth systeem,… Kort, een overvloedige lijst.
Zoals reeds gezegd is de concurrentie vooral Germaans, met de BMW M6 cabrio aan 120.900€ en de Mercedes SL 55 AMG verkocht voor het prijskaartje van 146.894 €. Nogal hogere tarieven, die bovendien geen complete uitrusting bieden. In tegendeel...
Daarentegen, zijn de technische fiches van beiden Teutoonse nogal ontstuimig, met vermogens gaande van 507 tot 517 pk…
Toch blijft de grootste rivaal van deze Jaguar XKR zijn zoogzuster, de Aston Martin V8 Vantage. Met dezelfde motorblok als de ‘Jag’, maar dan zonder compressor en nogal bewerkt, vertoont de Aston een authentiek sportief karakter met enkel twee plaatsen, een autobloksysteem, een manuele doos (automaat in optie) en een atmosferische motor van 385pk boven de 7.000 rpm. Indien de Aston minder krachtiger is, een beetje duurder (het tarief van de cabrio versie is nog niet bekend, maar zou rond de 120.000 € liggen) en minder goed uitgerust, hij heeft als troef zijn prestige, een zinnenprikkelende lijn en een vurig temperament. Kortom, zoals gezegd wordt « u ziet wel »…
Besluit
Prachtig, deze XKR tekent zich af als een perfecte GT, bekwaam om de meest ongevoelige bestuurders te betoveren. Met een ongelofelijke aangenaam rijplezier, dankzij onder andere een geslaagd koetswerk en een enthousiaste mechanica, veroorzaakt hij een eigen smaak, lekker waar men ook aan proeft : dynamisch en speels ; kalm en rustig.
Boeiend, men vergeeft hem zijn graag zijn kleine onvolmaaktheden. Alhoewel deze antenne toch gelijkt op een misvorming in een hemels gezicht...