In het
Duitse Manager Magazine verscheen een artikel waarin te lezen viel dat
verschillende anonieme bronnen van binnen Daimler zouden beweren dat Mercedes
de productie van de elektrische SUV EQC zou halveren, van 60.000 naar 30.000 exemplaren
in 2020. Dat zou niets te maken hebben met een beperkt succes, maar wel met
productieproblemen bij LG Chem, dat de batterijcellen voor de EQC bouwt. CEO
Ola Källenius zou tijdens een vergadering over een “batterij-urgentie” hebben
gesproken. Heel snel na het verschijnen van het artikel liet Daimler weten dat
het allemaal nonsens was en dat het in 2020 minstens 50.000 EQC’s zou gaan
bouwen. Alweer in Manager Magazin verscheen daarna dan een interview met
Michael Brecht, vakbondsvertegenwoordiger in de raad van bestuur van Daimler.
Die was heel stellig: “De Duitse autosector maakt zichzelf veel te afhankelijk
van Aziatische batterijleveranciers als CATL en LG Chem, die daardoor een
quasi-monopolie hebben en zo de prijzen kunnen opvoeren”. En alsof dat niet
helder genoeg was, gaf hij nog commentaar op de bewering van Daimler dat er
niets aan de hand is: “Dat mag je bijna naïef noemen. De accufabrieken hebben
op dit moment niet eens de capaciteit om aan hun contracten te voldoen”.
Wanneer zullen we weten wie de waarheid spreekt? Waarschijnlijk pas tegen het
moment dat de wereldwijde inschrijvingscijfers voor de EQC bekend worden
gemaakt…
Ontdek meer inzichten
Mercedes