Bij de voorstelling van de ER6-F (F voor Fairing) viel meteen de sportieve allure van het model op. Een strakkere lijn en incisiever, met een evidente link naar de sportieve modellen van het merk: een nieuwe blik, agressiever, hoger reservoir, een stijl zonder compromis, dat nochtans aan geen comfortabele rijpositie doet denken, en identiek aan de ER6-N. Het nieuw kader neemt de karakteristieken over van zijn voorganger, maar is fijner en beter afgewerkt. Het toevoegen van silent blocs heeft als gevolg dat de piloot gevoelig minder vibraties moet trotseren.

Evoluties

Laten we de andere evoluties van het model 2009 even opsommen.
De afstelling van de ophanging werd gewijzigd om de andere mechanische evolutie bij te benen. De modellen met ABS systeem beschikken over een iets strakkere vering. Het fijnere kader heeft een nieuw zadel als gevolg, wat het gemakkelijker maakt om voet aan de grond te zetten. De handvaten, nu van aluminium, werden iets lager geplaatst en liggen daardoor beter in de hand. De voetsteunen kregen ook een nieuwe en agressievere look. Het spatbord vooraan werd verlengd, maar ziet er vloeiender uit door de tweekleurige afwerking. Het remsysteem kreeg ook een behandeling met nieuwe remklauwen. Een andere grote nieuwigheid is het digitaal dashboard met brandstofmeter. Verder merken we ook een nieuwe stuursteun op.

Ijskoud

Voor onze testrit zat het weer niet mee met amper 0° op de thermometer. Het regent, en soms sneeuwt het een beetje. Maar zo snel geven we niet op, en volgen met enkele collega’s het aantrekkelijk roadbook dat ons door de Hoge Venen en omstreken moet gidsen. De Kawasaki ER6-F ziet er nu veel aantrekkelijker uit dan zijn voorganger. De link met de “Ninja” is evident, vooral in de Lime Green kleur van ons testmodel. Ook op kwalitatief vlak is de vooruitgang indrukwekkend. Het gaat hier duidelijk niet om een afgeprijsd model. De lijn die van de originele ER6 een succes maakte wordt hier extra benadrukt. De zitpositie is uitstekend, in tegenstelling tot wat zijn ZXR look deed vermoeden. Wel een slecht punt voor de leesbaarheid van de toerenteller. Het mooie instrumentenbord doet de toerenteller uit het gezichtsveld verdwijnen, en het is onmogelijk om in een oogopslag alle nodige informatie in te winnen. Verder kropen we opnieuw met plezier achter het stuur van dit model dat zowel de beginneling als de ervaren rijden zal bekoren.

Dezelfde, maar beter!

De strakkere ophanging van dit model 2009 blijkt overtuigender te zijn dan vroeger, en deze kleine Kawasaki gaat vlot met alle mogelijke ritmes om. De motor voelt zich niet lekker bij toerentallen onder de 2.000, is voorzichtig tot 4 of 5.000 tr/min, maar gaat daarna voluit tot ongeveer 11.000 tr/min. Deze gewillige twin toont aan dat een tweecilinder voldoende is voor motoren met een matige cilinderinhoud en staat garant voor veel rijplezier. Snel schakelen is wel niet het meest voor de hand liggend met dit model. De remmen zijn doeltreffend en gevoelig. De achterrem slaat snel volledig dicht, opgepast dus, of voor de ABS in optie kiezen. Het kleine chassis van staal zorgt voor heel overtuigende prestaties en staat aan eender welk tempo garant voor puur rijplezier. Kawasaki is er in geslaagd om het juiste evenwicht tussen functionaliteit en rijplezier te vervoegen in een enkel model, maar de strijd met de XJ Diversion van Yamaha zal hard worden, vooral met vergelijkbare prijzen. De ER6-F kost en 7.490 € met ABS, de N kost 600 € minder, respectievelijk 6.390 € en 6.890 € voor de versie met ABS.