Bruno Wouters

2 OKT 2014

Kawasaki lanceert waanzinnige H2R

Iemand moet altijd eentje de grootste hebben, da’s nu eenmaal een feit, en met het HuzaRenstukje dat Kawasaki neerpootte, mogen de Kawa-boys voorlopig die pluim op hun hoed steken.

De marketing campagne die al wekenlang liep, kwam begin oktober dan toch tot een hoogtepunt bij de onthulling van de H2R. Een voor de omloop gebouwde met turbo-compressor gevoede viercilinder die om en bij de 300 pk levert.

In auto-middens is een supercharger al langer gemeengoed, maar op motoren heeft het nooit gewerkt. Tot nu misschien. De voor de openbare weg gehomologeerde versie zal begin november op de Eicma worden onthuld, maar deze H2R is in de eerste plaats een etalage van de technische expertise die Kawasaki heeft. Heel de Kawasaki Heavy Industries groep werkte mee aan het project. De compressor werd ontwikkeld door de afdeling die zich doorgaans met gasturbines bezighoudt en het kuipwerk (inclusief carbon vleugels) komt uit de luchtvaartafdeling van Kawa.

Wie op de Intermot naast de H2R keek, kreeg onmiddellijk een reality check, want de nieuwe Versys-modellen zullen we hopelijk vaak in het straatbeeld zien. Esthetisch waren het niet de beste leerlingen van de klas, maar de nieuwe Versys 1000 komt nu wel een pak frisser voor de dag met onder meer een nieuw windscherm dat je zonder gereedschappen eenvoudig kunt verstellen, middenbok, anti-slipkoppeling, nieuwe veringelementen en een aangepaste achterpartij om meer bagage mee te kunnen nemen.

Ook de Versys 650 kreeg een make over met een blok dat zich in hogere toerentallen beter in z’n sas zal voelen, nieuwe voorvork en een verbeterd remsysteem.

Advertentie
Advertentie
Advertentie