Kawasaki is verstandig omgegaan door zich niet op te sluiten met vooraf bepaalde cilinderinhouden en antwoordt zo aan zijn outsiders met 150cc meer, 150cc die hét verschil maken. Het is voor niemand een geheim, de 600 zijn plezierig hoog in de toerenteller, maar verraden een gruwelijke holte bij midden regime. En de gashendel uitwringen bij elke afgelegde kilometer is niet echt lang houdbaar. De Z750 bood een nieuw aangenaam fut voor zijn categorie, zonder niets van zijn agressiviteit te verliezen bij middelmatige snelheid. Resultaat : een schitterend commercieel succes voor Kawasaki. Als je het tij mee hebt, moet je de bemanning niet vervangen Niets is nooit gewonnen : Yamaha heeft zijn FZ6 herzien, Honda heeft de nieuwe Hornet voorgesteld en Suzuki bezet het terrein met de SV, de Bandit (ook herzien) en de GSR. Kawasaki kon niet op zijn lauweren rusten en zag zijn kopie na, door ons dit jaar een niet slecht bedachte Z750 voor te stellen. De frame gebruikt het inpalmend aluminium niet en behoudt dus staal, maar met toch stevige zijdelingse versterkingen in aluminium, die de strakheid van het geheel moeten verbeteren. De wielbasis geniet ervan om zich te verlengen met 15mm ten bate van de stabiliteit. Een ondersteboven voorvork verschijnt hierbij, welgesteld van onvermijdbare bladerschijven die bijna alle modellen van het merk verfraaien. Wij genieten ervan om de beschikbaarheid te vermelden van het ABS systeem in optie, wat niet het geval was op onze testversie. De bladerschijven geven talrijke voordelen, en dit, volgens de constructeur : minder opgehangen gewicht, betere afkoeling en meer pittigheid. In de details herdacht De aan de motor aangebrachte wijzigingen hebben voor enkel doel de kwaliteiten ervan te optimaliseren. Kwaliteiten die verscherpt worden door een nieuw profiel van de nokkenas, de verminderde toevoer & uitlaatpijpen, de verzwaarde massa van de krukas. Deze verbeteringen worden voltooid met een nieuwe en lichtere radiator, een nieuwe en beter renderende oliepomp. De geïntegreerde motorfixaties met zijdelingse versterkingen glijden in de kulas naar de cilinders achteraan met een vermindering van de trillingen. Indien de 6-doos behouden werd, werd de besturing zorgvuldig afgewerkt, met een op rollager gemonteerde kiesschijf. De uitlaat werd gebaseerd op de «donderbus» die op de Z1000 gemonteerd werd. Hij heeft de verdienste van de originaliteit, maar men is niet overtuigd qua esthetica… Trouw aan het karakter Op dit gezichtspunt, wijkt de Z750 niet echt af van de door zijn oudere broers opgelegde kanonnen, en de duidelijke afstamming springt in het oog. De karaktertrekken werden beklemtoond, moderner en met sterkere stilistische elementen, zoals de fameuze zijdelingse aluminium verstevigingen, die als een stempel de flanken van de motor bedekken. De hoosvaten van de radiator, héél Kawasaki, herinneren een beetje de ER-6, het volledige dashboard/koplicht strekt zich uit, net zoals zadel & tank. Resultaat : een meer aanwezige agressieve stijl, actueler, zonder daarvoor het vorige te verwerpen, die toch dichtbij de geest ligt. Zoals elke Japanse motor, is de Z750 gemakkelijk tembaar, daar alles zo gemakkelijk aan het stuur ligt : houding, bediening, niets verstoort de aanpak ervan, met uitzondering van een ontgoochelende draaicirkel of een tank die iets te breed ligt aan de knieën. 150cc Men proeft vlug aan het plezier van deze goed gevulde motor. Vanzelfsprekend minder krachtig dan een 1000, hij komt er toch dichtbij aan dankzij het genoegen. Soepel als iedere vier cilinder, men voelt hem hernemen vanaf de laagste versnelling. Levendig en krachtig, de 750cc leeft aangenaam door elk regime, die daarentegen dodelijk zijn voor de 600, namelijk tussen de 4.000 en de 8.000 rpm bij voorbeeld. Maar welk genoegen, des te meer dat hij doorlopend met kracht dringt tot aan de rand van de rode zone! Het is niet meer nodig om steeds met de versnellingen te spelen (die trouwens zacht en precies zijn), of te rijden aan hoge snelheden om van de motor te genieten! Men waardeert eveneens de motorrem, die ook meer aanwezig is dan op de 600. ABS De wegkwaliteiten ontgoochelen niet, de Z750 biedt een goed comfort, ten bate van een ietsjes te soepele achtervering. Niets dat storend is, maar juist een kleine aarzeling op oneffen wegdek bij te hevige acceleraties... In dit geval hoeft men enkel een beroep te doen op het remmen. Het bijtende is correct, de vertraging krachtig en teveel zelfs achteraan die de neiging heeft te blokkeren. De goede feeling bij bediening laat een precieze dosering toe. Wij beschikten niet over het ABS systeem, maar het is geen excuus om u deze waardevolle optie te ontzeggen, die trouwens nu beschikbaar is aan de prijs van 500€, wat het prijskaartje van deze motor brengt tot 7.690€. Wees braaf De volledige charme en de complete aantrekkingskracht van de Z750 bestaan uit de bijkomende 150cc, die dit type motor verfraaien. Het plezier is op elk moment aanwezig. Daar waar een 600 enkel geapprecieerd wordt in de hoge toeren en dus aan de voorwaarde van een nogal nerveus rijgedrag, dus extremer, vlugger, te vlug, altijd te vlug... is de Z750 voller, en vraagt niet om de gashendel uit te wringen daar het genoegen direct aanwezig is. En indien u zin heeft om u op te jagen, geen probleem, de Z zal met evenveel plezier als u, in de toeren gaan !