De Europese Commissie wil de regels voor de autokeuring aanpassen. Dat zal vooral de elektrische wagens treffen, maar ook verbrandingsmotoren blijven niet buiten schot. Bovendien wil ze een jaarlijkse inspectie opleggen voor oudere voertuigen.
Er was op Europees niveau niets meer veranderd aan de regels rond de autokeuring sinds 2014. Toen waren volledig elektrische wagens nog relatief zeldzaam op de wegen. Daarom wil de Europese Commissie nu de procedures hervormen om de technische keuring aan te passen aan de specifieke vereisten van geëlektrificeerde voertuigen. De verplichte controle moet onder meer helpen defecten op te sporen en ongevallen te voorkomen. Er wordt zo voorzien in een controle van de batterij en de software. Logisch! Want niet alleen heeft dat invloed op de efficiëntie van een elektrische wagen — bijvoorbeeld om plotse vermogens- en tractieverlies te vermijden —, een defecte batterij kan ook gevaarlijk zijn (brandrisico).


Vervuiling en ADAS
De Europese regels zouden ook een controle van rijhulpsystemen (ADAS) voor álle voertuigen kunnen invoeren. Zo kan men onder meer opsporen of bepaalde systemen opzettelijk gedeactiveerd werden. Voor wagens met verbrandingsmotor worden nieuwe emissietests overwogen. Die moeten de uitstoot van ultrafijne deeltjes en stikstofoxiden controleren, en ook gemanipuleerde voertuigen (bijvoorbeeld door het verwijderen van het roetfilter) opsporen. In België verschillen de keuringseisen voor uitstoot momenteel per gewest. Zou dit nieuwe Europese kader die verschillen kunnen harmoniseren en bijvoorbeeld het “keuringstoerisme" van Brusselaars naar soepelere Waalse centra vermijden?


Europese Car-Pass
Eén van de geplande maatregelen wordt al jaren verwacht. België gaf in 2004 al het goede voorbeeld met de Car-Pass, die de historiek van een wagen bijhoudt om tellerfraude en de verkoop van opgelapte wrakken tegen te gaan. Het idee is nu om het systeem uit te breiden naar de hele Europese Unie, met onderling verbonden databanken die over de grenzen heen werken. Er wordt ook gesproken over een grensoverschrijdende erkenning van keuringen voor een periode van zes maanden. Tenslotte wil de Commissie verplichte jaarlijkse keuringen voor alle auto’s en bestelwagens ouder dan tien jaar. Dit zou bij ons gevolgen kunnen hebben voor de "oldtimers". Alles moet echter nog besproken en gestemd worden, en vervolgens in nationale regelgeving worden omgezet vóór het van kracht wordt.
