Eric Spitzer

10 JAN 2007

de Koreaanse wekker

Twee maanden geleden voor het eerst voorgesteld op het Salon van Parijs, komt de Cee’d, te begrijpen als « European Community & European Design », in onze streek terecht tijdens de maanden december tot februari. Men voegde aan zijn moderne smoel, en zijn vloeiende en verfijnde lijn, een gamma motorisering die perfect overeenkomt met de Europese markt, maar ook en vooral een uniek waarborgprogramma. Het staat al vast, de Cee’d zal er meer dan één verbluffen.

Design Wat het eerst opvalt aan de buitenkant is de lijn. Die bevat gegroefde gelaatstrekken met scherpe details en vooruitgestoken achterlichten, die ons doen denken aan reactieturbines van een vliegtuig. Geen twijfel meer mogelijk, de designers hebben een nauwgezette nabootsing gebouwd met Europese tendensen. De bedoeling is ons hier een verschillend model te bieden, die vooral vernieuwend en op één lijn gezet is met de veeleisende Europese markt. De Cee’d is beschikbaar in twaalf verschillende buitenkleuren en de breakversie « SportyWagen » alsook de 3-deuren versie (als concept-car voorgesteld op het Salon van Parijs) zullen voorgesteld worden tegen eind 2007. Interieur De afwerking is verzorgd, de assemblage van de verschillende elementen werd correct gebeurd en de plastieken stukken zijn van goede kwaliteit. U kunt uw iPod direct aansluiten op de MP3 autoradio, die eveneens beschikt over een USB-port. Deze opties worden standaard voorzien op de versies EX en TX. De bediening aan het stuur, is daarentegen standaard voorzien op alle modellen van het gamma. Voor de binnenbekleding worden drie kleuren voorgesteld : blauw, rood en grijs. Motorisering Wat de motorisering betreft, stelt KIA 3 diesel versies voor : een 2.0 liter CRDi van 136 pk, een 1.6 van 115 pk en uiteindelijk een 1.6 van 90 pk. Qua benzine, een versie 2.0l van 143 pk, een 1.6 van 115 pk en een 1.4 liter van 105 pk zullen op de markt gebracht worden. Aangezien de opwelling van de markt voor de dieselmotors, hebben wij de 2.0 en de 1.6 getest. De «grote» diesel die door KIA ontwikkeld werd, kwam ons héél aangenaam over, sterk in koppel en vooral geluidloos. Bovendien reageert hij bij de kleinste druk op de rechter pedaal. Wat betreft de 1.6 van 115 pk, deze zal vast en zeker een bestseller zijn in België daar wij aangenaam verrast waren door zijn levendigheid. Toch was deze iets meer lawaaierig dan de 2.0 maar onbetwist met meer reactie. De versnellingen zijn lineair en vrijmoedig. De 5-doos werd goed trapsgewijs opgebouwd. Een kleine spijt : net zoals in de meeste Kia’s is de versnellingsdoos te soepel en niet precies bij snelle koppelingen. Weggedrag Volgens het type banden, ondervindt men een ander weggedrag. Met de 15-duimse velgen, heeft de Kia neiging tot onderstuur, maar blijft algemeen evenwichtig met een normaal gedrag. Daarentegen, bieden de 16-duimse velgen extra stabiliteit en nauwkeurigheid. In alle geval werd het weggedrag van de Koreaanse berline’s de laatste jaren net verbeterd. Besluit Wat de naam liet veronderstellen werd bevestigd door zijn vermogen : de Kia Cee'd werd onbetwistbaar aangepast aan de Europese markt en gaat tot het voorstellen van sterke argumenten om recht tegenover een gevestigde concurrentie te staan. De vrijgevige waarborg, zijn goed aangepaste motorisering en zijn verleidende lijnen, zijn dé troeven van deze berline. De prijzen zijn eveneens concurrerend : vanaf 14.490 € voor de 1.4 basis benzine versie. Zonder twijfel een redelijke aankoop !
Advertentie
Advertentie
Advertentie