Een grote verbazing is dat eigenlijk niet als je ziet hoe het gamma vernieuwd werd: een nieuwe Picanto in het A-segment, een nieuwe Rio in het B-segment, binnen enkele maanden een nieuwe Cee’d in het C-segment en nu ook de Optima in het D-segment. We nemen dit felbevochten segment waar de Optima een plekje onder de zon wil veroveren, even onder de loep.
Het D1-segment neemt in België 7,3 procent van de markt in, met 95 procent dieselmotoren en 36 procent inschrijvingen van particulieren tegenover 64 procent van bedrijven. VW neemt het leeuwendeel met de Passat (18 %, bijna 6.000 verkopen), gevolgd door de Skoda Octavia, de Opel Insignia, de Volvo V50 en de Peugeot 508.
Welke argumenten de Kia Optima naar voren schuift? Er zijn drie uitschieters: een geslaagd design, een luxueuze uitrusting voor een lage prijs en de gemoedsrust die de (overdraagbare) garantie van 7 jaar of 150.000 km geeft. De lijn is erg verleidelijk flatterend slaagt erin om het profiel zuiver en elegant te houden, zonder kunstgrepen. De auto is laag en breed en heeft een lange motorkap, een korte achterkant, chroomacccenten zoals de daklijn, enkele elegante stijldetails, led-lichten voor en achter en knappe (maar kwetsbare) 18-duimsvelgen. De Optima is zonder twijfel de elegantste auto in zijn categorie. Hij welkte behoorlijk wat interesse op tijdens onze test.
Duitse kwaliteit
Aan de buitenkant appreciëren we de perfecte afstelling van de koetswerkpanelen en de kwaliteit van de lak. Zodra je de deur opent, bevestigt de nieuwe Kia deze goede indruk ook binnenin. Het interieur is ruim, knap getekend, verzorgd en rijkelijk uitgerust. Enkele elementen konden ons minder overtuigen, zoals de houten inzetstukken of te veel zwart op de middenconsole. De kwaliteit is op de afspraak. Een precieze assemblage, geen enkel parasietgeluid tijdens de test: dit is het niveau van de Duitse concurrentie.
Qua uitrusting steekt Kia echter iedereen voorbij. Alles is standaard voorzien op de Optima Executive, de enige versie op onze markt. In willekeurige volgorde vermelden we de elektronische klimaatregeling met twee zones, het lederen interieur, de verwarmde (en voor de bestuurder geventileerde) elektrische zetels met geheugen, het verwarmde stuur, de handenvrije toegang, Smart Park Assist, het audiosysteem Infinity by Harman met twaalf luidsprekers, USB-, iPod- en Bluetooth-verbindingen, een automatische parkeerrem, xenonkoplampen, led-lichten, actieve hoofdsteunen, athermische en waterafstotende ramen, elektrisch verwarmde en inklapbare zijspiegels, een automatisch dimmende binnenspiegel, een achteruitrijcamera, een navigatiesysteem met aanraakscherm, aluminium 18-duimsvelgen, …
Duitsers verbleken bij deze uitrusting
Alleen het panoramische open dak maakt deel uit van een optioneel luxepakket, samen met inzetstukken uit hout, verwarmde zetels achteraan en metaalkleur. De veiligheidsuitrusting blijft niet achter, aangezien we onder meer de stabiliteitscontrole, spoorassistent, vertrekhulp op hellingen en bandendrukcontrole terugvinden. Zo kun je met een gerust gemoed plaatsnemen achter het stuur.
De Optima is gebaseerd op het platform van de Hyundai Sonata, iets groter dan dat van de i40, en wordt bij ons aangeboden met slechts één motor. De 1.7 CDRi met 136 pk (en 325 Nm koppel) is beschikbaar met manuele of automatische versnellingsbak, allebei met zes versnellingen. Eind 2012 wordt ook een hybrideversie verwacht.
We namen het stuur van de Kia Optima aan de Côte d’Azur en werden meteen verleid door het uitstekende weggedrag van het chassis op de haarspeldbochten aan de kust. De levendige voortrein verstoort het koetswerk niet, deze Kia stuurt vlak en zonder onderstuur.
Kiezen
De elektrisch bekrachtigde besturing overtuigt en het comfort is veelbelovend, voor zover we het konden beoordelen tijdens de korte eerste test. Onze Optima was uitgerust met een automatische versnellingsbak, tegenwoordig een logische keuze voor dit soort auto. We hadden liever een automaat met dubbele koppeling gezien, zoals Hyundai aanbiedt in de Veloster coupé. Een modernere en sportievere automaat dan die van de Optima, die soms moeite heeft om vlot te hernemen. Het ontbreekt de kleine 1.7 diesel niet aan vermogen, zelfs al zou een sterker blok niet misstaan als aanvulling. Het weinig melodieuze geluid dringt soms iets te sterk door in het interieur zonder dat echt gaat storen.
Met een prijs van 32.590 euro of 33.590 euro met automaat, lijkt de Optima Executive op het eerste gezicht nogal duur. Weet echter dat een VW Passat met dezelfde uitrusting een bijkomend offer van minstens 10.000 euro vraagt, zonder daarom meer te overtuigen.