Hoe creëer je een imago?
Qua imago zat Kia tot nu toe klem door het gebrek aan een prestigieus verleden, maar ook door zijn serieuze, zeer rationele producten. Nu het merk mooie cijfers kan voorleggen, kan het daar eindelijk aan werken. Naast het concept van een vierdeursberline met zeer verleidelijk design (de Kia GT) geeft Kia één van zijn kernproducten meer kleur met een GT-versie: de Cee’d. Ideaal om de emoties aan te spreken.
Niet de sterkste willen zijn
Kia vond het niet nodig om de confrontatie met de grote tenoren van de markt op te zoeken. De Renault Mégane RS, Opel Astra OPC en Ford Focus ST lijken onklopbaar op sportief vlak. In plaats van zich te mengen in een op voorhand verloren strijd, richt Kia zich tot een andere doelgroep: die van de meer bescheiden compacte sportievelingen die comfortabel blijven. Kia pompt de Gran Turismo-filosofie in de longen van de Cee’d.
Succesrecept
In die felbevochten doelgroep is het succesrecept heel eenvoudig: neem een anonieme berline, voeg enkele accessoires toe aan het koetswerk en een handvol extra pk’s onder de motorkap, verstevig de ophanging en de zaak is beklonken. Kia heeft het goed begrepen: wat een smoel heeft deze GT!
De pro_cee’d en Cee’d GT vallen op door hun rode accent onderaan de bumper, specifieke 18-duimsvelgen en acht led-dagrijlichten. Een geslaagde operatie die het sowieso al gesculpteerde koetswerk van de serieversie als gegoten zit.
Motor
Het hart van een sportieveling is de mechaniek. Terwijl de concurrentie uitpakt met explosieve tweeliterturbobenzines met vermogens rond 250 pk, toont Kia zich bescheiden met zijn 1.6 turbo van 204 pk en 265 Nm. Zoals gezegd, wou Kia zich niet positioneren als rivaal van de meesters ter zake, maar minder scherp en comfortabeler alternatief aanbieden. Een beetje zoals de Mégane GT Line met 180 pk. Maar dan met het imago van een bimbo met spleetogen.
Sportief?
Een motor zonder een goed chassis, is zoals zelfgemaakte pasta die verdrinkt in de ketchup. Het maakt vlekken en niemand neemt je nog serieus. Kia is een nieuwkomer op dit terrein en wijzigde de combinatie veren/schokdempers en de antirolstangen en koos voor 18-duimsbanden van Michelin. Kortom, alles lijkt perfect. Voor de transmissie is alleen een handgeschakelde zesbak beschikbaar.
Verzorgd
Geen twijfel mogelijk in het interieur: dit is een sportieveling. De Recaro-zetels garanderen een uitstekende steun en comfort, terwijl de afwerking verzorgd is dankzij details van leder, Alcantara, rode stiksels en een zwarte dakhemel. Voor de fans van gadgets is er de GT-knop op het stuur, die de snelheidsmeter omtovert in een digitaal instrument zoals een videogame, met gegevens die niet altijd nuttig zijn. Niet de moeite om lang bij stil te staan.
Onderweg
Laten we het maar meteen zeggen: de eerste meters zijn helemaal niet opwindend. GT of niet, de (pro_)Cee’d blijft een goede berline: stil, gemakkelijk en licht te bedienen en met een goede schokdemping. De sportieve bestuurder vraagt zich misschien af waarom deze auto zo sportief is uitgevoerd als de sensaties niet volgen.
De motor tekent altijd present wanneer je hem aanspreekt en komt nooit in ademnood, zelfs met de wijzer in de rode zone. De motor klinkt nochtans altijd discreet en de passagiers worden niet bepaald uit hun zetels gekatapulteerd. Teleurgesteld? Niet echt, want de snelheidsmeter scheert al snel illegale toppen.
Soepel rijden
Aangezien zijn chassis geboren is onder een goed gesternte, veroorzaakt de pro_cee’d GT geen onaangename verrassingen. Het is zelfs leuk om zijn neus bochten in te sturen en te genieten van het koppel om er ook vlot uit te komen. Zolang je ritme tussen zacht en dynamisch aanhoudt, gaat alles goed. Behalve de onaangename stuurbekrachtiging, die te kunstmatig werkt.
Wil je het onderste uit de kan halen van deze mooie Koreaan, dan volgt een kleine desillusie: de achtertrein is vatbaar voor wanordelijke pompbewegingen bij stevig remmen en de voortrein biedt weinig sensaties. De motor klinkt nooit echt vrolijk en bestraft dubbel ontkoppelen met de inertie van een oude tractor wanneer je gas geeft. De basis is gezond, maar de afstelling mist verfijning om er een echte sportieveling van te maken. Maar – we vallen in herhaling – dat was niet het doel van Kia.
Prijzen
Zowel met drie als vijf deuren beginnen de prijzen bij 25.490 euro. De lijkt veel, maar de correcte uitrusting en de fameuze garantie van zeven jaar maken dat helemaal goed. Ter vergelijking: de meer dynamische Ford Focus ST kost 29.000 euro en de ‘burgerlijke’ maar kleinere Peugeot 208 GTi 23.315 euro.
De Sense-versie voegt een verwarmd stuurwiel, regensensor, een antiverblindingsspiegel, navigatie, een open dak, verwarmde zetels en een achteruitrijcamera toe. Deze variant kost 29.290 euro. Voor liefhebbers van exclusiviteit is er een beperkte serie van 500 genummerde exemplaren: de 1st Edition.
Scoop: Val je voor de look van deze Cee’d GT maar vind je de motor niet zo belangrijk, wees dan geduldig. Kia voorziet een koetswerkkit voor de ‘traditionele’ motoren met dezelfde gimmicks als de GT.