Kei cars zijn een Japanse specialiteit. Het zijn compacte wagentjes die heel wat voordelen krijgen in Japan, waaronder lagere belastingen en verzekeringspremies. De meest bekende keijidosha zijn onder meer de Subaru 360, Honda N360, of recenter de Daihatsu Copen en de Mitsubishi Pajero Mini. Modellen die meestal niet naar Europa worden geëxporteerd, met uitzondering van enkele zeldzaamheden zoals de Copen of ook de Suzuki Jimny.
Maar deze compacte wagens zijn niet exclusief voorbehouden aan de Japanners. Ook Zuid-Korea speelt het spel mee, met bijvoorbeeld de Kia Ray EV, die sinds 2017 afwezig was op de markt. Het model werd voor het eerst onthuld in 2011 en was daarmee het allereerste volledig elektrische model van Kia. Vandaag maakt de Ray EV zijn comeback op de Aziatische markt met een nieuwe generatie die een elektromotor van 86 pk en 147 Nm onder de kap heeft zitten. Dankzij een batterij van 35,2 kWh haalt het karretje een autonomie van 205 km. En hoewel hem volledig opladen 6 uur in beslag neemt aan een gewone laadpaal van 7 kW, duurt het slechts 40 minuten om hem van 10 tot 80% bij te laden aan een snellader van 150 kW!
Klein maar dapper
Ondanks een lengte van amper 3,60 m, biedt de Kia Ray EV toch een ruim interieur, onder meer dankzij een schuifdeur en een uitgekiende modulariteit. Kia heeft er zelfs aan gedacht om een bedrijfsversie te maken zonder achterbank, speciaal voor stedelijke handelaars.
Kia heeft voorlopig geen plannen om de Ray EV naar Europa te brengen, maar de populariteit van compacte elektrische wagens in onze steden zou daar verandering in kunnen brengen. Ook een groter aanbod aan voordelige elektrische wagens zou onze markt goed doen, want het model wordt in Korea verkocht voor iets minder dan 20.000 euro.