1. Zijn grootte
Laten we beginnen met het meest opvallende kenmerk: de grootte van dit scherm! Als je instapt, word je namelijk direct geconfronteerd met het immense paneel van 1,41 m breed. Voor de liefhebbers: dit komt overeen met een totale oppervlakte van 2.432,11 cm²!
In de praktijk is het echter niet één groot scherm. Het MBUX Hyperscreen van Mercedes voegt drie schermen samen: dat van de digitale cockpit, het centrale aanraakscherm en een derde voor de passagier vooraan. Maar de kracht van het Hyperscreen ten opzichte van de concurrentie zit in zijn naadloze integratie in één groot glazen paneel. Het zijn dus niet simpelweg drie aparte schermen, maar een groot gebogen scherm in een warmtegeperst (650°C) glazen paneel, omlijst door een elegante rand. Het zit hem in de details!
2. Zijn ergonomie
Grootte is van belang. Maar het is ook niet alles! Er zijn talloze voorbeelden in de auto-industrie van grote schermen met een complexe indeling die meerdere handelingen vereisen om een of andere eenvoudige functie te activeren... De ontwerpers van het Hyperscreen hebben hier duidelijk rekening mee gehouden. Het is namelijk niet enkel groot, maar het Hyperscreen van Mercedes kan ook rekenen op een ergonomische en intuïtieve werking. De belangrijkste bedieningen van de klimaatcontrole blijven bijvoorbeeld steeds zichtbaar onderaan het centrale display. Dat is al goed nieuws.
Maar het geheime wapen van het Hyperscreen is zijn ‘zero layer’-bediening. Concreet betekent dit dat je als gebruiker voor het grootste deel van de bedieningen niet moet graven in menu’s of een beroep moet doen op de stembediening. Dankzij de kunstmatige intelligentie die in het systeem zit ingebouwd, worden de belangrijkse applicaties voor een bepaald moment of een bepaalde context steeds weergeven op het hoofddisplay. Meer dan 20 functies – van een massageprogramma tot een verjaardagskalender, of een suggestie voor een plaatselijke activiteit – worden automatisch aangeboden op momenten wanneer ze relevant zijn voor de gebruiker. Ze worden dus afgewisseld afhankelijk van het geselecteerde bestuurdersprofiel. De ontwikkelaars hebben deze suggesties ‘Magic Modules’ genoemd, die van tijd tot tijd worden weergegeven op het startscherm. Handig!
3. Zijn stembediening
Dat gezegd zijnde, zit nog een competitief voordeel van het Hyperscreen in de efficiëntie van de stemassistent in Mercedes’ MBUX-systeem. Ter herinnering: dit ‘Mercedes-Benz User Experience’ werd gelanceerd op de A-Klasse in 2018 en betekende een revolutie voor de bediening van het infotainmentsysteem dankzij zijn ‘Hey Mercedes’-stemcommando’s. Het systeem is nog verder verbeterd in de loop der tijd en kan nu bijna alles. Zelfs tijdens lange ritten kan het kleine of grote kinderen entertainen door te antwoorden op allerlei vragen, waaronder “hoe oud ben je, Mercedes?” of “wie heeft de auto uitgevonden?”, enzovoort.
Meer concreet kan je alles besturen of opvragen met een eenvoudige zin, zonder je ogen van de weg of je handen van het stuur te moeten halen: “Hoe is het weer op onze bestemming?”, “Ik heb het koud, zet de zetelverwarming aan”, “Bel naar mijn lief”, “Ik hou van dit liedje, zet de radio luider” of zelfs “Heb ik het licht uitgedaan thuis toen ik vertrok?”, als je een compatibele smarthome hebt.
4. Zijn kracht
Hier komen we bij meer technische kwaliteiten die vooral de geeks zullen plezieren. Maar met 8 CPU-kernen, 24 gigabyte aan RAM en 46,4 GB per seconde aan bandbreedte, is het Hyperscreen bijzonder krachtig voor zijn soort. In verstaanbaar Nederlands: het systeem is opvallend vlot in gebruik. Er zitten ook 12 actuatoren onder het aanraakscherm die een zeer goede haptische feedback geven tijdens het gebruik. Als je vingers bepaalde punten aanraakt, zorgen die actuatoren voor een merkbare trilling, alsof je echt op het scherm ‘klikt’.
Dankzij de kracht van het systeem kan je ook extra functies activeren via het OTA-systeem (over-the-air, of vanop afstand). De EQS was bijvoorbeeld de eerste Mercedes met deze functies vanop afstand, waarmee je onder meer de vierwielbesturing met de grotere stuurhoek van 10° kan activeren, ook na aankoop van de wagen.
5. Zijn navigatiesysteem
We sluiten deze korte rondleiding van het Hyperscreen af met een pluim voor de efficiëntie van zijn navigatiesysteem. Zo kunnen we de zeer duidelijke weergave erg waarderen, die wordt bijgestaan door augmented reality. Met andere woorden: de virtuele pictogrammen (pijlen, verkeersborden, enz.) worden rechtstreeks geïntegreerd in de beelden van de omgeving dankzij een camera op de neus. Het wordt dus onmogelijk om een afslag te missen!
Het Hyperscreen is speciaal gemaakt voor de elektrische modellen van Mercedes, en het navigatiesysteem omvat dus ook specifieke functies voor emissievrije mobilieit. Het systeem kiest voor de snelste en meest comfortabele route, rekening houdend met de nodige laadstops voor langere afstanden. Die berekening is ook in de praktijk efficiënt en maakt het zelfs mogelijk om favoriete of te vermijden types laadpalen aan te geven. Je kan ook in één oogopslag zien of je voldoende beschikbare batterijcapaciteit hebt om de terugreis te maken zonder onderweg te moeten bijladen. Last but not least kan je op het scherm gemakkelijk en in realtime de bezetting van de laadstations in het oog houden.