Van een flauw ontwerp is de Kia Rio uitgegroeid tot een dynamische compacte auto die zich lijkt te willen vastbijten in het asfalt. Hij is lager, breder en langer dan zijn voorganger en klimt hogerop in het gamma. Onder de motorkap liggen nieuwe krachtbronnen.
Typisch radiatorrooster
Deze Rio neemt de nieuwe huisstijl van Kia over, met het typische radiatorrooster geflankeerd door strakke koplampen. Hij ziet er sportiever uit dan ooit maar wie het vorige model heeft gekend, zal opmerken dat dat niet zo moeilijk is. Ruimte is er genoeg, de koffer van de vierdeurs is 392 liter groot. Het model met klassieke kofferklep verliest 100 liter. In het interieur gebruikt de Zuid-Koreaanse stadswagen verfijndere materialen.
Petieterige motoren
Bij de lancering staat een nieuwe dieselmotor met een inhoud van amper 1,1 liter op het programma, die desondanks 70 pk levert. Misschien zit er wel een nieuw CO2-record in... Voor de benzineversie moet je wachten tot 2012, het lanceringsjaar van de 1.2 turbo. We verwachten nog andere motorisaties, zoals een 1.4 en 1.6 diesel.