Liever klein

Het succes van de Sportage heeft de grote broer Sorento in de schaduw gesteld. Nochtans doe je met de Sorento, die nu ongeveer dezelfde look heeft, zeker geen slechte zaak. Kia ziet in dit model een SUV met premiumkwaliteit voor een lage prijs. De restyling geeft hem mooie allures. De voorkant werd volledig hertekend en past nu bij de rest van het gamma. De achterkant oogt dynamischer. Je gelooft bijna niet dat hij even lang is als een jacht in Monaco: ‘slechts’ 4,69 meter.

Verzorgd voorkomen

De saaie interieur behoren tot het verleden. Kia verfijnde de Sorento, verzorgde de materialen en past de sfeer aan. Stap je in, dan zie je meteen kwaliteitsvolle kunststoffen, verzorgde bedieningsknoppen en een multimediascherm van de laatste generatie. Flatterend, ook al zijn de minder zichtbare oppervlakken van mindere kwaliteit.

Ruim?

Telt jouw kroost vijf bengels? Goed nieuws, er is plaats voor iedereen. Maar zoals vaak mag je niet verwachten dat oom Robert en tanta Martha, liefhebbers van de betere patisserie, alle twee op de derde rij passen. Er zijn wel zeven plaatsen, maar de Sorento presenteren als een 5+2 ligt dichter bij de waarheid. Bij de concurrentie is het echter niet veel beter, integendeel.

Eenvoudiger moduleerbaar

De zetels klappen in een handomdraai in de vloer. Het is een waar plezier om deze gezinswagen om te bouwen tot een bestelwagen en slechts enkele bewegingen. Het koffervolume voldoet zonder twijfel: 258 tot 2.052 liter. 

Twee motoren

Omdat de vraag naar benzines zeer beperkt is, concentreert Kia zich op de diesels. Het biedt twee motoren aan: de 2.0 CRDi met 150 pk (met twee of vier aangedreven wielen) en de 2.2 CRDi met 197 pk (vierwielaandrijving). We stellen voor om die laatste te ontdekken. De transmissie is simpel: het is een automaat of niets.

Halve monovolume?

In tegenstelling tot de vorige generatie, houdt de huidige Sorento er helemaal niet van om buiten de begaanbare wegen te rijden. Snelwegen zijn meer zijn ding. Beschouw hem nu ook niet als een asfaltvreter, want hij mag dan wel zacht zijn, maar het weggedrag is niet dynamisch en de grip is beperkt. De stuurbekrachtiging voelt weinig natuurlijk en versterkt het gevoel van een lomp weggedrag. Niets dramatisch, want ondanks zijn sportieve allures blijft de Sorento uiteraard een gezinswagen.

Comfort

De Sorento trekt dus de kaart van het comfort. Behalve de schokdemping waarderen we de werkingsstilte van de Sorento. De 2.2 CRDi accelereert sterk en heeft stevige reserves en maar laat zich niet horen of voelen over het hele koetswerk. Hij werkt beschaafd. De automaat loopt achter wat achter, het beheer reageert niet snel genoeg. We zeiden het al: zenrijden is de boodschap.

Prijzen

De prijzen beginnen bij 32.990 euro (2.0 CRDi, FWD, 5 plaatsen, Lounge-afwerking) en lopen op tot 44.090 euro (2.2 CRDi, 4x4, 7 plaatsen, Sense-afwerking). In alle gevallen is de verhouding tussen de prijs en de uitrusting eervol. Kia gaat nog een stap verder en bezorgt de concurrentie hoofdbrekens met een garantie van zeven jaar of 150.000 km.

Dat ziet er allemaal aantrekkelijk uit, maar helaas is de Sorento nogal dorstig. Het is moeilijk om onder 9 l/100 km te blijven, mik eerder op een gemiddelde van 10 l/100 km. Een Range Rover 3.0 V6 met 258 pk is zelfs zuiniger.

Conclusie

De Sorento mag je niet meer zien als een moderne strijder voor uitstapjes tussen de rotsen of door de woestijn. Het is nu eerder een soort monovolume met SUV-look. Hij oogt goed, is keurig uitgerust en biedt veel waar voor zijn geld. Er zijn auto’s die charismatischer en dynamischer zijn, maar rationeel gezien scoort hij punten. Veel punten zelfs.