Een motor mee met zijn tijd ! Deze zware viercilinder van 2.5 liter ontwikkelt nu 163 pk en 343 Nm koppel aan 2.000 toeren per minuut. Dat zijn respectabele cijfers, en zeker niet overdreven voor een auto van meer dan 2 ton. Bij het rijden zorgt de turbo voor de nodige soepelheid, en biedt aan de Sorento het nodige gehalte. Aangenaam en soepel, deinst hij niet terug voor een vinniger rijgedrag als het moet. Geslaagd dus! Hoewel, bijna dan toch, want de extra pk’s zijn geen kamelen en hebben hun portie diesel broodnodig (80 liter tankinhoud!) na ongeveer 650 km rijden. Met een gemiddeld verbruik van 12.3 liter voor 100 kilometer komt deze Kia dus niet echt in aanmerking voor een “economy run”. Een ander zwak punt is de versnellingsbak. Op ons testmodel zat een handgeschakelde versnellingsbak dat voor verbetering vatbaar is, het schakelen verliep niet echt soepel. Daar komt bij dat er slechts 5 versnellingen beschikbaar zijn. Mocht U op zoek zijn naar een investering van ongeveer 1.500 €, denk dan aan de in optie verkrijgbare automaat. Kijk mama, bootjes… Op het comfort valt niets aan te merken. De zetels zitten goed en de ophanging is aan de zachte kant… . Te zacht om eerlijk te zijn. De Sorento hangt wiegelt en waggelt op een soms wel heel verrassende manier. Oneffenheden op de weg kunnen voor verwarrende reacties van de auto zorgen. Wat niet altijd op prijs wordt gesteld door de passagiers. Toch heeft dit niet acht veel invloed op de wegligging, die blijft onder alle omstandigheden goed, dankzij de vierwielaandrijving. Natuurlijk is een sportief rijgedrag niet aan te raden. De ophanging achteraan met starre as van deze Sorento is niet echt optimaal om in een afdaling een chrono neer te zetten. Hoe zit het dan met zijn doeltreffendheid in off-road : op dat vlak bezit de Sorento een gamma (heel) korte versnellingen. Onder normale omstandigheden wordt het vermogen naar de achterwielen omgezet. Als die doorslippen, kan tot 50% van het koppel overgezet worden op de voorwielen. In de praktijk bleek dit systeem doeltreffend te zijn, en laat het toe om met deze Kia zich op onverharde wegen te wagen. Détails … détails … De Sorento komt er goed voor, zowel van binnen als van buiten. Maar, hier en daar merkten we toch enkele schoonheidfoutjes op. Het gebruikte plastic bijvoorbeeld, die kunnen we kortweg “cheap” noemen. Ons testmodel was uitgerust met een Kenwood navigatiesysteem, wat geen voorbeeld is van gebruiksgemak, de bedieningsknoppen zijn belachelijk klein, en het wisselen van zender of CD is alles behalve intuïtief. Het ontbreken van een bediening op het stuur (enkel de cruise control kan op het stuur bedient worden) maakt de zaak nog moeilijker. Onder de andere mankementen is de sleutel met aparte afstandsbediening, een telescopische elektrische antenne (opgepast voor de bomen), geen regendetector of xenon koplampen, een boordcomputer…op het plafond, en tot slot, het handvat van de rechterachterdeur van ons exemplaar zag er oud en versleten uit… Deze mankementen mogen de sterke punten van de Sorento de das niet omdoen. Dan hebben we het over zijn standaarduitrusting. Die bevat onder andere een MP3 radio, parkeerhulp achteraan, lederen zetels (zwart, beige is een optie), airco met twee zones, automatische geschakelde koplampen, 17 duim lichtmetalen velgen, cruise control, … Wat de opties betreft is er de automatische versnellingsbak (1.600 €), metaallak (400 €), open dak (650 €). De GPS aan 2.400 € kan U maar beter vergeten en kiest U best voor een draagbare oplossing. In zijn « Executive » uitvoering, verkocht aan 37.990 €, is de Sorento dus duurder geworden dan zijn concurrenten, de Hyundai Terracan (2.9 l, 163 pk) de GLS S kost 33.999 €, de Jeep Cherokee (34.000 € in zijn high-end versie, 2.8 l, 163 pk zesvoudige versnellingsbak !) en de Hyundai Santa FE (2.2 l, 150 pk) met een prijskaartje van 33.999 € in Executive uitvoering. Conclusie De nieuwe motor zorgt ongetwijfeld voor een overtuigend gebruiksgemak. De Sorento blijft een goed uitgeruste SUV, comfortabel en een werkelijke off-road capaciteit. Spijtig genoeg, en ondanks meer vermogen, moeten we het stellen met een serieuze meerprijs en een gevoelloze versnellingsbak. En aan zo’n prijs hadden we ook een efficiëntere ophanging verwacht…