Bij de introductie van de nieuwe Sorento in 2009 wisselde Kia het geweer van schouder. Er was geen sprake meer van een rustieke SUV met gescheiden chassis en starre achteras, maar van een modernere auto met monocoque, (eventueel) voorwielaandrijving en plaats voor maximaal zeven personen. En die formule werkt. Nu is het tijd voor een kleine facelift.
Amerikaanse business
De Sorento is eigenlijk een grote monovolume met de look van een SUV, in optie beschikbaar met vierwielaandrijving. De formule is helemaal anders dan bij de voorganger, maar verleidt wel. In de twee fabrieken (Zuid-Korea en de Verenigde Staten) werden ongeveer 620.000 stuks gebouwd voor de wereldmarkt, waarvan meer dan 130.000 vorig jaar verkocht werden in de Verenigde Staten. Hij is daar de bestverkochte Kia.
Hetzelfde, maar beter
Over de technische aanpassingen laat Kia nog niet veel los, behalve dat het verbruik en de uitstoot dalen. De constructeur geeft wel meer details over de esthetische veranderingen aan het model: een hertekende voor- en achterbumper, lichtblokken met led-technologie en een ruimere keuze aan velgen (tot 19 duim).
In het interieur zorgt Kia voor een beter gebruiksgemak, materialen die zachter aanvoelen, nieuwe instrumenten (met LCD-scherm), een nieuw scherm van 8 duim en een nieuwe centrale console.