Onze Duitse collega's van AutoBild hebben een duurzaamheidstest afgewerkt van twee jaar en meer dan 100.000 km achter het stuur van de Seat Ibiza 1.4 benzine. Het resultaat is zeer flatterend voor de kleine Spanjaard: er doken bijna geen gebreken op.
Lowcost-Polo
Even kort samenvatten: in juni 2009 nam AutoBild een Ibiza 1.4 benzine met 86 pk in ontvangst. Prijs van de auto: 18.725 euro, inclusief enkele opties. Dat is ongeveer 1.000 euro minder dan een vergelijkbare Volkswagen Polo. Waarin zit dat verschil? Zeker niet in het rijgemak, want de Ibiza rijdt pittiger dan zijn Duitse neef. Kleine afwerkingsdetails en de kwaliteit van de kunststoffen maken het verschil, net als de ergonomie van de radio en de assemblage van enkele kleine onderdelen.
De Ibiza vermijdt slijtage van de boordplank en de kwaliteit van de zetelbekleding is indrukwekkend: na 100.000 km zien ze er allebei nog als nieuw uit.
En de betrouwbaarheid? Voortreffelijk. Alleen een lampje om de nummerplaat te verlichten (4,58 euro) en een sierplaatje van de versnellingspook moesten vervangen worden.
Gulzig
De motor is een beetje lui bij lage toerentallen, maar wordt wakker als je in de toeren klimt. Dat is niet ideaal voor het verbruik, dat zo al snel klimt tot 10 l/100 km. Door met een zachte rechtervoet te rijden, kun je het wel laten zakken tot ongeveer 6 l/100 km maar in de dagelijkse praktijk bedraagt het gemiddelde 8,2 l/100 km.