Voor wie met een elektrische auto rijdt en geen eigen laadpunt heeft, zijn openbare laadpalen essentieel. Alleen lijken sommige bestuurders van elektrische auto’s de parkeerplaatsen aan openbare laadpunten te beschouwen als privéparkeerplaatsen en laten ze hun auto ook lang nadat die volgeladen is, staan op de laadplek, waardoor die onbruikbaar wordt voor anderen die de batterij van hun auto moeten opladen. Laadpaalklevers, een vervelend fenomeen.

Maatregelen

In een aantal gemeenten geldt daarom de regel dat de plaatsen enkel gebruikt mogen worden tijdens het laden, ook in de Nederlandse gemeente Noordwijk. Daar kreeg de bestuurder van een elektrische MG een boete omdat hij 2 uur nadat de parkeerwachter had vastgesteld dat de auto helemaal opgeladen was, nog het laadpunt bezette. De man vond 2 uur niet “langdurig” zoals omschreven in de gemeentelijke verordening, en trok naar de rechter. Daar kreeg hij het deksel op de neus. De rechter besliste immers dat EV-rijders hun auto moeten verplaatsen vanaf het moment dat de batterij vol is, net zoals er bij bijvoorbeeld betalend parkeren geen tolerantieperiode is. Volgens de rechter is het aan de eigenaar van de auto om te weten wanneer de auto volgeladen is. De meeste elektrische auto’s geven dat ook aan bij de start van het laden, en vaak zijn er via de bijhorende app ook meldingen.

De uitspraak schept een precedent dat ook andere gemeenten in Nederland kunnen gebruiken om paal en perk te stellen aan laadpaalklevers. Let dus op wanneer je met je EV naar Nederland gaat, maar eigenlijk hou je ook hier laadplekken best zoveel mogelijk vrij. Omdat het moet of gewoon uit respect voor je mede-EV-rijders.


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail: