François Piette

30 JUN 2010

Lamborghini bouwt 10.000ste Gallardo

Een nieuw record voor de constructeur uit Sant’Agatha Bolognese: nooit produceerde Lamborghini meer auto’s van één model. Nieuwe groeimarkten spelen daarin zeker een rol.

Sinds 2003
De Gallardo werd voor het eerst voorgesteld in 2003. Hoewel deze ultrasportieve coupé een V10 onder de kap kreeg, positioneerde hij zich onder de duivelse Murciélago. Die behoort met zijn historische V12 en norse stem nog altijd tot het selecte kransje van absolute supercars. Een waanzinnige auto, maar te extreem en te duur om een breder publiek aan te trekken. Vandaar dat Lamborghini de ‘redelijke’ Gallardo ontwikkelde, met de nodige hulp van het personeel van Audi.

Te braaf?
Bij zijn debuut werd de Gallardo door de pers verweten dat hij wat braaf was. Hij was niet exuberant genoeg en stemde dus niet overeen met de extraverte filosofie van het merk. Dat werd snel rechtgezet met enkele andere afstellingen.

Het interieur nam veel elementen over van Audi. De Gallardo bereikte daardoor een ongezien afwerkingsniveau voor het merk. Sommigen waren van mening dat de Gallardo hierdoor minder origineel en exclusief is. Wat hij aan charme verloor, won hij ruim terug aan betrouwbaarheid.

2007
In 2007 stelde Lamborghini de Gallardo LP 560/4 voor: nog geraffineerder, nog efficiënter en toch zuiniger. Van hetzelfde model werd in 2008 de Spyder voorgesteld en een jaar later presenteerde Lamborghini de LP 550/4 Balboni, een extreme versie met achterwielaandrijving en een aangepast uiterlijk. Het was een eerbetoon aan de chef-testrijder van het merk die met pensioen vertrok: Valentino Balboni.

Dit jaar zag op het salon van Genève de LP 570/4 Superleggera het levenslicht, een nog extremere versie. Hij verloor enkele kilo’s en de motor won opnieuw pk’s, voor nog grotere sensaties. Laten we hopen dat het daar niet bij blijft.

Lamborghini vandaag
Stefan Winckelmann, de charismatische baas van Lamborghini, maakte van de gelegenheid gebruik om enkele cijfers over het merk bekend te maken. De constructeur is vertegenwoordigd in 45 landen en heeft 120 dealers. Het leidt trouwens geen twijfel dat China, het Eldorado voor constructeurs van luxewagens, een grote rol geeft gespeeld in de heropstanding van het merk.

Advertentie
Advertentie
Advertentie