Vierwielaandrijving had hij al en Subaru verstevigt zijn reputatie ter zake nog met een speciale Impreza: de VX. Met zijn avontuurlijke look lijkt hij klaar voor het betere off-roadwerk, al liggen de ambities eerder bij sportiviteit. ‘XV’ betekent trouwens ‘Cross Vehicle’ en niet ‘vijftien’, zoals vaak wordt gedacht.
M’as-tu vu?
Met zijn kunststof uitbouwelementen en nieuwe voorkant ziet de XV er behoorlijk stevig uit. Bredere wielkasten en deurdrempels en zwarte dakrails bevestigen de avontuurlijke look. Wat ook de buitenkleur is, het interieur is alleen beschikbaar in zwart of bruin.
Ophanging
Eigenaardig genoeg werd de ophanging niet verhoogd voor terreinwerk, maar harder afgesteld voor een dynamischer rijgedrag. Subaru legt uit dat het rijcomfort niet (te) veel lijdt onder de aanpassingen. Zelfs de gewone Impreza kent één van de beste compromissen qua comfort en rijgedrag van het segment. De auto rijdt dynamisch en neutraal en spaart de rug. Afwachten of de nieuwe afstelling deze kwaliteit in het gedrang brengt.
Motoren
De XV is alleen beschikbaar met permanente vierwielaandrijving. Er is keuze tussen twee motoren. De 2-liter viercilinder boxermotor op benzine levert 150 pk en 196 Nm koppel. Hij is beschikbaar met een vijfbak met bijkomende korte eindverhouding of met een automaat. De dieselmotor is de uitstekende Boxer Diesel met 150 pk, die gekoppeld wordt aan een manuele bak met zes verhoudingen.