Het valt moeilijk te begrijpen: Lamborghini is dé specialist van de vierwielaangedreven coupé. Dat is zeer handig voor de winter die zich aandient, denk je wellicht. Maar net nu presenteert Lamborghini een cabrio met louter achterwielaandrijving.

Zoals de Balboni

Ter herinnering: de Balboni was een speciale serie ter ere van de gelijknamige testrijder van het huis. Die variant verloor niet alleen een paar paarden tegenover de 'klassieke' Gallardo, maar werd ook wat lichter omdat hij alleen op de achterwielen aangedreven werd. De ideale combinatie, volgens Valentino Balboni. Vandaag volgt een gelijkaardige roadsterversie of Spyder.    

Handvol pk's minder 

Uiteindelijk is deze woeste Italiaanse stier 550 pk sterk, 10 stuks minder dan in de andere Gallardo's. Het mooie van de zaak is dat de 5.2 V10 een lichter koetswerk moet voortbewegen, want er worden twee wielen minder aangedreven. Deze Gallardo rijdt na 4,2 seconden al 100 km/u.

Regels van de kunst

Lamborghini heeft niet gewoon de voorste aandrijfas verwijderd. Bij het Italiaanse merk stroomt tegenwoordig Duits bloed door de aderen. Het werk moest dus grondig gebeuren en ook de ophanging en stroomlijn werden aangepast. Goed nieuws is dat er nu een zelfblokkerend differentieel tussen de achterwielen ligt.