Deze super sportieve auto geeft de toon aan en krijgt een extra vermelding: LP640 voor “longitudinale posteriore”, goed voor 640 pk! Hij is ook een nieuwe interpretatie van de “standaard” Murcièlago.
Anders
De goudsmeden van Sant’ Agate Bolognese hebben niet alleen aan het interieur en het koetswerk gewerkt, ook aan vele mechanische onderdelen van de motor, ophanging, versnellingsbak, uitlaat, de remmen en de elektronica. Kortom, het is bijna een andere auto.
Koetswerk
De buizen kooi bestaat uit een metalen legering met grote weerstand. De dragende elementen zijn dan weer uit carbon vervaardigd. De look is ook agressiever met nieuwe schokdempers. Maar dat is niet alles. De uitlaat werd achteraan knap in het koetswerk verwerkt. Andere innovaties zijn de achterlichten, die zetten de lijn van de Murcièlago extra in de verf. De linker achterflank is volledig gesloten, de rechterkant maakt plaats voor een grote opening die instaat voor de koeling, later komen we hierop terug.
Coquetterie
De achteruitkijkspiegels en de ruitenwissers werden aangepast om de aërodynamica van deze coupé te optimaliseren. Hij is uitgerust met 18 duim Hermera lichtmetalen velgen. De Murcièlago LP 640 is geen concept car, hij werd gebouwd om verkocht te worden. Bovendien kan de koper kiezen voor de “glazen koetswerk” optie om nog beter het kloppend hart van deze auto te bewonderen.
640 pk
De wijzigingen aan de motor zijn radicaal. De aanpassingen hebben toegelaten om een klassieke V motor van 60° en 6.2 liter cilinderinhoud om te bouwen tot een 6.5 liter (6496). Hierdoor zijn ook de 640 pk ontstaan. Het maximum koppel van deze V12 is goed voor 660 Nm bij 6000 tr/min. Verder werden ook bijvoorbeeld de nokkenas en uitlaat aangepast.
Te snel
De Murcièlago LP 640 is 0.4 seconden sneller bij de sprint van 0 tot 100 km/u. Als het elektronisch gaspedaal (drive by wire) volledig ingedrukt wordt zou het mogelijk moeten zijn om de aangekondigde 340 km/u te halen. Om de door de motor opgewekte hitte in bedwang te houden werd beroep gedaan op een grotere olieradiator. De opening op de rechterflank wordt elektronisch beheert om de nodige luchttoevoer en koeling te verzekeren.
4x4
Om het vermogen en de kracht van deze Murcièlago LP 640 in bedwang te houden werden aan de zesvoudige, en handgeschakelde, versnellingsbak de nodige wijzigingen aangebracht. In optie is wel de automatische versnellingsbak, e-gear, beschikbaar. Net zoals zijn voorgangers is de Murcièlago LP 640 uitgerust met een vierwielaandrijving, dat gebaseerd is op het Lamborghini VT (Viscous Traction) systeem. Onder normale omstandigheden wordt 30% van het vermogen overgebracht op de voorwielen, en 70% op de achterwielen. Onder extreme omstandigheden kan tot 100% overgebracht worden op een van de assen.
De cirkel is rond
De elektronica kreeg ook een update. De controle-eenheden van de motor zorgen voor betere prestaties en soepelheid door het gebruik van een gesloten circuit. Zo worden alle parameters van de motor beheerd en gecontroleerd door drie master controle-eenheden en één bijkomende.
Keramiek in optie
Om het remmen even indrukwekkend te maken als de acceleraties werd de Murcièlago LP640 uitgerust met een dubbel hydraulisch remsysteem, vier kanaal ABS systeem, het elektronische beheer en remsysteem DRP (Dynamic Rear Proportioning) en het TCS traction controle systeem. De remschijven vooraan hebben een diameter van 380 mm en zijn 34 mm dik, achteraan hebben de afmetingen van 355 mm x 32 mm. In optie zijn de keramiek remschijven beschikbaar van 380 mm x 38 mm met overeenstemmende remklemmen. Deze optie laat niet alleen toe om de remafstand te verminderen, de keramiek optie zorgt ook voor een fascinerende look.
Zit goed
Bij het openen van de deuren wordt het duidelijk dat het intérieur ook volledig nieuw is. De zetels ondergingen de grootste wijziging. Ze zijn ruimer en kregen een nieuwe hoofdsteun. Het leder kreeg een Q-citura motief mee. Dit motief vinden we zowat overal terug in de auto, van de deurpanelen tot het dak. Het dashboard werd ook herwerkt, met ondermeer een nieuwe grafische weergave van de boordinstrumenten. In het dashboard zit bijvoorbeeld een Kenwood radio met scherm en dvd speler dat MP3 en WMA’s kan afspelen. Een navigatiesysteem is in optie verkrijgbaar.
Tuning
De Murcièlago LP 640 kan gepersonaliseerd worden met specifieke uitrustingen en packs. Het Privilegio programma laat toe om eender welke Murcièlago LP 640 om te bouwen tot een persoonlijke sportwagen.
Bron : Lamborghini