Daar wordt binnenkort misschien een nieuwe markt aan toegevoegd: België. Lancia zou in maart ons land willen verlaten. Dat past in de strategie van Sergio Marchionne, de grote baas van de FCA-groep, die de aanwezigheid van de vier merken Fiat, Alfa Romeo, Jeep en Abarth op het oude continent wil versterken, en geen merk meer.
Lancia zal bovendien geen aanzienlijke investeringen meer krijgen, die nochtans nodig zijn voor de productie van nieuwe modellen. Marchionne wil Lancia niet helemaal dood, omdat het merk nog zal blijven voortbestaan in Italië, maar het eens zo prestigieuze merk zal voortaan een figurantenrol spelen.
In België werden er in de eerste elf maanden van 2016 slechts 193 Lancia’s ingeschreven, tegenover 341 in de eerste elf maanden van 2015. Dat geeft een marktaandeel van 0,04%, vergeleken met 2,76% voor Fiat, 0,36% voor Alfa Romeo en 0,4% voor Jeep.
Roemrijk verleden
De liefhebbers van het merk zullen niet opgezet zijn met het nieuws. Lancia kende namelijk heel wat gloriejaren, met legendarische modellen als de Aurelia, Flaminia en Flavia. Die hoefden vaak niet onder te doen voor Ferrari’s of Britse bolides. Eind jaren 60 verkeerde het Italiaanse merk in slechte papieren en werd het overgenomen door Fiat, waardoor het een tweede adem kreeg. Daardoor kregen we onder meer de Delta, in 1979, en de Thema, die samen met Saab ontwikkeld werd en in 1984 op de markt kwam. Maar sinds de jaren 90 ging Lancia langzaam maar zeker achteruit, onder meer omdat de producten niet beantwoordden aan de verwachtingen van het grote publiek.
Lancia zal voorlopig dus alleen aan de andere kant van de Alpen blijven voortbestaan. Rest de vraag of het ooit zo roemrijke merk zich opnieuw kan herpakken. Maar voorlopig wijst er helaas niets in die richting…