Beken doorwaden, in een modderpoel ploeteren of de meest steile hellingen beklimmen of afdalen. De Discovery kan het allemaal. Maar diezelfde auto brengt je ook in alle comfort naar de supermarkt of naar het restaurant. Voor de voorstelling van de vierde generatie van de Discovery nodigde Land Rover de pers uit in Schotland. Daar legden we een parcours af in de meest uiteenlopende omstandigheden, zonder ook maar één ding aan de auto te wijzigen (banden, ophanging of afstelling).

Krachtiger en zuiniger

Met de nieuwe voorkant en de lichten met ledtechnologie ziet de Discovery er moderner uit. Onder de kap krijgt hij de 3-liter dieselmotor met dubbele turbo (TDV6) uit de Jaguar XF. Tegenover de nog steeds beschikbare 2,7-liter motor wint hij 29 procent aan vermogen (245 pk) en dalen verbruik en C02-uitstoot met 9 procent (9,3 l/100 km, 246 g/km). Door het gewicht en de bouw van de auto blijven deze cijfers vrij hoog. Het koppel boekt de grootste vooruitgang: het neemt toe met 35 procent en haalt een waarde van 600 Nm. Dat is een sterke troef, zowel op de weg als offroad. Het carter van de TDV6 werd speciaal voor de Discovery dieper, om ook tijdens extreme rijomstandigheden voor voldoende smering te zorgen. Om ook dieper water aan te kunnen, werd de randapparatuur rondom de motor, – de distributieketting, alternator, starter en stuurbekrachtigingspomp – waterdicht gemaakt.

Camerahulp

De Discovery spurt in minder dan 10 seconden van 0 naar 100 km/uur. Het grote koppel is al vroeg beschikbaar en zorgt voor heel wat rijplezier. De ophanging en de stuurinrichting werden aangepast en zorgen samen met de krachtige remmen voor meer dynamisme. Maar de Discovery verbaast nog het meest offroad. Met het Terrain Response kan je de aandrijving aan de ondergrond aanpassen. Je kunt kiezen tussen normaal, gras-grind-sneeuw, zand, modder en diepe sporen, en rotsen. Al gauw overheerst de indruk dat niets hem kan tegenhouden. Als je je niet gerust voelt bij een sterke afdaling, houdt de auto zelf je snelheid in de gaten en kan je alle aandacht bij het stuur houden. Als je niet zeker weet in welke positie de wielen staan, tonen vijf camera’s je op het nieuwe tft-scherm in elke stand ze staan.

Cosy

Zelfs in de moeilijkste omstandigheden rijdt de Discovery erg makkelijk. Tegelijk verwent hij zijn passagiers met een opmerkelijk comfort. Ook het interieur ging erop vooruit. De middenconsole is naar de bestuurder gericht en de gebruikte materialen voelen zacht en prettig aan. Het stuur is nieuw, de zit van de stoelen is wat langer en dat geeft meer steun. Je vraagt je af wat de Discovery minder heeft dan grote broer, de Range Rover. Zijn imago waarschijnlijk. In de SE-uitvoering kost de Discovery 55.900 euro.