Evolutie en niet revolutie Qua stijl, lijkt de Freelander compacter dan zijn voorganger, al ontwikkelen de afmetingen zich uiteindelijk maar in kleine verhoudingen (behalve in de breedte). In ieder geval, al verandert hij de soort niet op dit niveau, vertoont hij zich toch onmiddellijk herkenbaar als een Land Rover. Cuisine française met een vetarme turbo Onder de motorkap vindt men er de vier cilinder 2.2 diesel in terug, samen ontwikkelt door Ford en PSA, maar met de turbo minder. Toch schiet er nog één over, maar de kracht daalt : 160 pk (tot 150 pk voor de fiscale versie in België), tegen 173 pk voor de Fransen. Niet dramatisch, want het koppel gaat van 380 naar 400 Nm ! Wat, in dit geval met dit type voertuig, heel wat belangrijker is dan extravagante waarden… Hierbij voegt men een manuele 6 doos, een offerte die binnenkort ook bijgevuld zal worden met een automaat, ook met 6 schakelingen. Bij gebruik, vindt men hier de smeuïheid van deze motor terug, door ons reeds getest onder de motorkap van de 407. Het weglaten van de turbo verandert maar weinig aan zijn karakter : zeer elastisch en zacht hernemend vanuit het laagste toerental, zeurt hij niet om in de toeren op te gaan. Kortom, een perfecte motorisering aangepast aan de Freelander, waarvan de zachtheid volkomen past met een gebruik buiten de gewone wegen, en waarvan de driftigheid zelfverzekerend optreedt om lange ritten af te leggen op autosnelwegen. De doos helpt hier perfect bij, met een doeltreffende stiptheid en genoeg hardheid. Een kleine spijt : het is jammer dat Land Rover niet verder zocht naar een kortere versie in het gamma, wat zijn doeltreffendheid nog zou verbeteren qua all-road en zou zich, bijkomstig, onderscheiden van zijn rivalen. Niet te verslaan Het is duidelijk dat het weggedrag van deze Freelander opvalt tegenover deze van de BMW X3 en andere Rav4… Indien de BMW zich keizerlijk vertoont op de baan, net zoals een berline, hij voelt zich nogal minder op het gemak wanneer men van het asfalt verdwijnt. Als specialist van de all-road voertuigen, moest Land Rover zich onberispelijk aangeven. En het minste wat wij ervan kunnen zeggen is dat het resultaat verbluffend is ! Zonder de doeltreffendheid van de X3 te bereiken op het wegdek, waar hij minder spelig is, komt de Freelander hier toch niet tekort, met een zekere verbazende soepelheid op kronkelige wegen, en met een uitstekende stabiliteit op autosnelwegen. Gemakkelijk en doeltreffend, hij bestuurt zich net zoals om het even welke berline die iets wat verhoogd werd. Voor men zijn off-road bekwaamheden aanhaalt, laten we een woordje zeggen over de aandrijving. Het koppelingssysteem Haldex dat hier voorzien wordt, reageert in recordtijd en laat een optimaal koppel toe. Het geheel werkt perfect : de Freelander speelt vlot met de moeilijkheden van de terreinen. Maar het ligt aan de bestuurder om het wegdek aan te duiden waar hij zich bevindt (gras, modder, zand of asfalt), en dit, via een geribbeld wieltje « Terrain Response ». Eerste klasse comfort Meer multifunctioneel dan een X3, toont de Freelander zich oneindig comfortabeler. Zijn vering is inderdaad meegaand en wordt hiermee de ideale partner voor lange reizen. De leefbaarheid binnenin is meer dan correct en laat vier volwassenen toe, zonder enige toegeving, en de zetels zijn opmerkbaar. De rijhouding is logischerwijze overheersend, wat hier, in geen enkel geval, een verwijt is. Een tien op tien dus? Niet volledig in feite … Indien de geluidsdemping bij wind en rijden goed is, werkt de motor iets te luidruchtig. Daarna, zal men de kwaliteit betreuren van sommige materialen, o.a. van de plastieken van de middenconsole die er echt « cheap » uitzien. Uiteindelijk, en dit wordt onze laatste opmerking, spreekt de ergonomie van de bovenvermelde middenconsole niet zo vanzelfsprekend, en onthult zich als minder intuïtief dan de concurrentie. Correct basistarief Qua prijs, aan 31.200 €, bevindt de Freelander zich dichter bij een Toyota Rav4 (27.080 € maar met amper 136 pk) dan bij een BMW X3 (150 pk, 38.550 €) al heeft hij deze duidelijk als doelwit. Men zou dan denken dat hij goedkoop is... Wat maar gematigd waar is. De basisversie, E, is werkelijk onopgesmukt, en vraagt een bijkomende kost voor de automatisch airco, het kofferluik, de boordcomputer, de Terrain Response,… Kortom kan men zowel kiezen voor de ‘S’ versie, aan het prijskaartje van 34.700 €, en met een behoorlijke volledige uitrusting. De SE en HSE versies, iets overvloedig, wisselen zich uit tegen nogal hoge bijkomende bedragen. Wat betreft het verbruik, zonder meer, met een gemiddelde waarde van 11,5 liters voor 100 kilometers.. Besluit Met de aankomst van deze nieuwe Freelander zit de kans er dik in dat hij het segment van de compacte SUV’s overhoop haalt. Veelzijdiger dan zijn rivalen, die maar een geringe all-road capaciteiten bieden, vergeet de Freelander niet om zich comfortabel aan te voelen, maar ook doeltreffend en concurrerend in het alledaagse leven. Een werkelijk succes, die bovendien goedkoper uitvalt dan zijn hardnekkige rivaal, de BMW X3. In één woord, de nieuwe inkoopbaas van deze categorie !