Op basis van de hoekige, futuristische lijnen die de conceptcar op het salon van Parijs in 2016 al liet zien, hadden we gedacht dat de UX gewaagd zou ogen. De productieversie, die de oude CT moet vervangen, wordt uiteindelijk iets braver. Op deze eerste officiële foto zien we nog wel een gespierd silhouet en stevige vleugels. Van de achterkant is alleen nog maar een donkere teaser beschikbaar, die een lichtstrook tussen de achterlichten laat zien. De uiteinden van diezelfde achterlichten wijzen vrij origineel naar boven.

Dynamisch

Zijn debuut volgt op 6 maart in Genève, maar Lexus geeft al mee dat de nieuwe SUV een “gloednieuw platform” krijgt, dat “het weggedrag van een hatchback” moet opleveren, dankzij “de uitzonderlijke koetswerkstijfheid en het lage zwaartepunt”. Dat platform is nieuw voor Lexus, maar is eigenlijk het TNGA dat Toyota ook voor de C-HR gebruikt.

Cockpit

Lexus wil ook nog kwijt dat het interieur een “cockpit” krijgt die volledig op de chauffeur gericht is en dat de rijhouding daar ook op wordt afgestemd. De Japanners halen ook nog de afwerking en de technologie aan, maar we moeten nog enkele dagen wachten om daar meer over te weten.

Hybride

Toch weten we al dat de Lexus UX een hybrideversie en een turbobenzine krijgt, net als zijn Toyota-neef, de C-HR. De hybrideversie zou wel iets krachtiger moeten zijn. Zeker met de nieuwe 2.0 hybride, die de vorige 1.8 vervangt en die de Auris ook mee naar Genève brengt. Als topversie komt er een F-Sport-uitvoering, die de sportieve kant van deze compacte SUV in de verf moet zetten.