Vindt U als echte fan van de Italiaanse GT's , de GranTurismo wat zwakjes? Het is inderdaad zo dat het “overgewicht", tegenover de vroegere coupé, de natuurlijke levendigheid van de V8 van 4.2 liter enigzins beperkt en dat de standaard automatische bak ook al niet van de sportiefste is. Hoeveel heeft dat allemaal nog met de GT wereld te maken …?

 

Maserati beseft dit ook en stelt nu een “S” versie voor. Of die “S” nu voor “Super” of voor “Sport” staat weten we niet, maar die  “S” maakt wel een wereld van verschil… . Laten we beginnen we met de motor, het is nog steeds de V8 van 4.2 liter, maar dan wel uitgeboord tot een 4.7 liter, het is dus dezelfde motor van 440 pk die ook voor de Alfa 8C gebruikt wordt. Om nog wat extra sportiviteit te verkrijgen verdwijnt de automatische versnellingsbak en maakt hij plaats voor een gerobotiseerde eenheid met zes versnellingen. Het was ook de gedroomde gelegenheid om ook het remsysteem te versterken, daarom werd het  remsysteem van de Quattroporte GTS, van specialist Brembo, gemonteerd. 

 

Het extra vermogen en sportiviteit is natuurlijk ook aan de buitenkant zichtbaar. Maar de Italianen vielen niet in de val waar sommige Duitse preparateurs onder bezweken met uitbundige en excentrieke koetswerkkits. De aanpassingen beperkten zich tot enkele kleine wijzigingen die de look van de meesterlijke GranTurismo niet aangetast hebben. Zo is er het nieuwe zwarte radiatorrooster, ovalen uitlaten en nieuwe lichtmetalen velgen. Binnenin heerst een aangename en sportieve sfeer met een combinatie van leder en alcantara.