Uiterlijk

De luchtinlaat op de motorkap, de verbrede voorvleugels, de specifieke bumpers met grote luchtinlaten en de 18-duimsvelgen doen vermoeden dat deze Mazda meer te bieden heeft dan een gewone Mazda 3. Twee uitlaten en een spoiler achteraan maken duidelijk dat al dit vertoon meer is dan alleen maar show.

Onder de kap

In vergelijking met de vorige Mazda 3 MPS is er op technisch vlak weinig veranderd. De uitstekende MZR 2.3 l DISI-motor levert 260 pk bij 5.500 omwentelingen per minuut en een koppel van 380 Nm vanaf 3.000 omwentelingen per minuut. Slechts twee concurrenten hebben meer vermogen: de Seat Ibiza Cupra R produceert 265 pk en de Ford Focus RS zelfs 305 pk. De Audi S3 en de BMW 1-Reeks zitten in de premiumcategorie en zijn eigenlijk geen echte rivalen. Aan power heeft de Mazda 3 MPS dus geen gebrek. De versnellingsbak heeft 6 verhoudingen. In 6,1 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/uur. Zijn topsnelheid bedraagt 250 km/uur.

Stabieler

Het koetswerk en het onderstel werden aangepast om de auto stabieler te maken. De carrosserie werd 41 procent stijver en tegelijk 25 kg lichter. Stabilisatoren, dempers en remmen werden geoptimaliseerd. 260 pk efficiënt op de voorwielen loslaten, is niet zo eenvoudig. De ingenieurs kozen dan ook voor een gelimiteerd koppel in de twee laagste versnellingen. Als je aan het stuur draait, verlaagt het koppel in verhouding met de stuuruitslag. Deze begrenzing kan echter uitgeschakeld worden. Voor een betere grip voorziet Mazda standaard een mechanisch sperdifferentieel.

Interieur

De ‘gewone’ Mazda 3 heeft al een sportief interieur. Met een turbodrukmeter, enkele MPS-logo’s, rode accenten enstoelen die extra steun geven, doet de MPS daar nog een schepje bovenop. Sportiviteit ten top dus. Je krijgt meteen zin om het beest aan de tand te voelen.

Rijden

De diepe stoelen zitten perfect. De versnellingsbak is typisch Mazda: een ideaal geplaatste pook, korte slagen, precies en net stevig genoeg. In de stad rijdt de MPS zo makkelijk als een Mazda 3 diesel. Hij is verbazend comfortabel. De demping filtert de oneffenheden uitstekend weg. De motor is stil en de windgeluiden worden goed in toom gehouden. Alleen is het motorgeluid zowat het banaalste dat we de laatste tijd gehoord hebben. Aan de buitenkant komt er een sympathieke en diepe brom uit de uitlaat, maar binnenin hoor je daar niets meer van. Van de muzikale vijfcilindermotor van de Focus RS kunnen we hier alleen maar dromen.
Deze kennismakingstest in de omgeving van Hamburg omvatte ook een stukje Autobahn. Zonder snelheidsbeperking. Vanaf goed 2.500 omwentelingen per minuut geeft de motor je een stevige duw in de rug. Hij klinkt nog steeds banaal, maar de MPS schiet als een speer vooruit. Bij 5.500 omwentelingen per minuut is het tijd om te schakelen. Hoger in de toeren klimmen, levert immers niets op. Met het gas op de plank en de baan vrij rijden we al gauw 250 km/uur. De auto is opmerkelijk stabiel en volgt trouw elke stuurbeweging. Het onderstel is goed gedempt en voelt stabieler aan in de bochten. Maar de MPS is minder speels dan zijn voorganger. Bovendien is het sperdifferentieel van het mechanische type en niet elektronisch. Hierdoor voel je geregeld enkele koppelreacties in het stuur. Het maakt de rit alleszins pittiger en een snelle rit vraagt een ervaren hand. Met zo een power mochten we ons natuurljk aan zulke reacties verwachten.

Prijs en uitrusting

De uitrusting is meer dan compleet. Een audio-installatie van Bose, xenonverlichting en sportzetels zijn standaard. Verrassend is wel dat de prijs veel hoger ligt dan die van zijn voorganger. De Mazda 3 MPS moet 30.600 euro kosten.Ter info geven we even de prijzen mee van de concurrentie. De Volkswagen Golf GTI (211 pk) kost 28.400 euro, voor de Ford Focus ST (225 pk) betaal je 25.700 euro en voor de Focus RS (305 pk) moet je meer dan 33.000 euro neertellen. De Seat Leon Cupra R (265 pk) mag je voor een verbazende 26.990 euro al mee naar huis nemen.