Contrasten
Het design, ondanks de afmetingen een schitterend compromis tussen evenwicht en elegantie, heeft een ongewone bouw. De fysiek van een scherpe atleet. Een stijl die mijlenver verwijderd staat van de monovolume Mazda 5, die als veel te barok beschouwd wordt. Vloeiend maar krachtig, lang maar licht: de 6 stapelt de contrasten op. Ook bij de motoren, die veel vermogen en een grote cilinderinhoud hebben maar weinig CO2 uitstoten.
Zwarte magie?
Hoe hebben de Japanners dat voor elkaar gekregen? Terwijl de concurrentie op CO2-grammen jaagt met avantgardistische technologie, blijft Mazda trouw aan traditionele oplossingen, die echter helemaal op punt worden gesteld. Zo licht mogelijk bouwen zonder dure materialen, een zorgvuldig afgestelde mechaniek zonder de laatste tierlantijntjes: daarin schuilt het Japanse genie.
Uitermate verzorgd
Perfectie tot in het kleinste detail. De zee bestaat uit druppels water en deze extreme zorg levert een verbluffend resultaat op. Zo is deze berline ondanks zijn grootte één van de lichtste van het segment. Vreemd genoeg is de Mazda 6 sedan gevoelig langer dan de breakvariant (Wagon): de lengtes groeiden tot respectievelijk 4.865 meter en 4,8 meter. Ondanks deze potigheid is de Mazda 6 een lichtgewicht: de basisversie met benzinemotor weegt maar 1,3 ton. Verbluffend. We stippen ook aan dat er geen vijfdeursversie meer bestaat, hoewel bij ons erg gewaardeerd werd.
Sprekende cijfers
Ondanks de hoge vermogens en grote cilinderinhouden, is de CO2-uitstoot heel laag. De sedanversie met 2.2 dieselmotor (150 pk en manuele bak) stoot maar 104 gram uit per kilometer. Dat stemt overeen met een verbruik van 3,9 l/100 km. De benzinemotor blijft niet achter: de 2.0 met 145 pk beperkt de uitstoot tot 129 g/km. Verbazingwekkende cijfers, geholpen door het revolutionaire i-ELOOP-systeem dat energie recupereert bij het vertragen en via een complexe condensator stroomverbruikers van energie voorziet.
Eerste indruk
Na het bewonderen van het werk van de designers, stappen we in. Binnenin bevestigt Mazda zijn ambities in het topgamma. De kunststoffen ogen waardevol, verzorgd en elegant. De sfeer is luxueus en een tikkeltje sportief dankzij de perfecte ergonomie die typisch is voor het merk. Mazda verliest zijn goede gewoontes gelukkig niet.
Grote bestuurders zullen blij zijn dat ze eindelijk comfortabel kunnen zitten, traditioneel een zwak punt van Aziatische auto’s. De ruimte op de vier plaatsen is correct en de koffer voldoet. Maar de Skoda Octavia – die nochtans compacter is – scoort nog beter op dat vlak.
Uitrusting
Het multimediasysteem bevat al het noodzakelijke en overbodige (harde schijf van 4 GB, USB- en iPod-verbindingen, stemherkenning) maar heeft geen internetverbinding. Nog erger: het uitzicht van de gps (ontwikkeld samen met TomTom) is verouderd. Gelukkig functioneert het feilloos. Qua rijhulpsystemen is de Mazda 6 bijna compleet. Waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, adaptieve koplampen, een actieve snelheidsregelaar: grootse dingen ontbreken niet op het programma.
Op de weg
We kruipen voor het eerst achter het stuur, meer bepaald van de dieselversie met 175 pk en automaat. Het koppel van 420 Nm is duidelijk aanwezig en soepel. De motor duwt voortdurend en klimt in de toeren met een zachtheid en geluid die uniek zijn voor een dieselmotor. Hij heeft geen schrik om 5.000 tr/min te draaien. De automaat is een pareltje en koppelt zachtheid aan snelle reacties. Het model dat bij ons het gros van de verkoop zal uitmaken (2.2 D 150 pk met manuele bak) werkt al even aangenaam.
De benzinemotor, getest in de versie met 165 pk en manuele versnellingsbak, is heel geraffineerd. Hij klinkt aangenaam en sportief, trilt niet en ontplooit zijn kracht lineair. Alleen een turbo voor extra spierkracht onderin ontbreekt. De versnellingsbak is simpelweg perfect. Zijn vergrendeling van de versnellingen en schakelprecisie zijn een sportwagen waardig.
Verfijnd onderstel
Mazda staat bekend om zijn dynamische onderstellen en de nieuwe 6 bevestigt die reputatie. Het snedige en precieze weggedrag is gemakkelijk voor nieuwe bestuurders en voldoende wendbaar voor sportieve bestuurders. De stuurbekrachtiging is één van de beste in het segment en geeft een heel natuurlijke feedback. Tegelijk stelt het comfort niet teleur en worden oneffenheden goed geabsorbeerd.
Het is wachten op een langere test op bekende Belgische wegen met de diesel van 150 pk om het werkelijke verbruik te meten en de goede eerste indrukken na te bevestigen.
Hetzelfde voor iedereen
De uitzondering bevestigt de regel: de sedan en de break kosten precies evenveel, namelijk 24.940 euro. Reken op 27.190 euro voor de diesel in de Challenge-afwerking met manuele klimaatregeling, sleutelloos vertreksysteem, USB-poort, multifunctioneel stuurwiel, enzovoort. Tot slot geven we nog mee dat inwoners van Vlaanderen genieten van een gunstige BIV (Belasting op Inverkeerstelling) van 42 euro. De algemene garantie bedraagt drie jaar of 100.000 km.