Pittig
Na enkele omzwervingen met de lomp en gekunsteld ontworpen monovolume Mazda 5, is Mazda weer helemaal bij de zaak met de schitterende CX-5 en 6. Die charmeert onmiddellijk: zijn vurige blik en sensuele rondingen roepen verfijning en spierkracht op. Een uitzondering die de regel bevestigt: de break is compacter dan de berline (4,8 tegenover 4,865 meter). De reden? De break is bestemd voor Europa, dat kleinere auto’s verkiest, in tegenstelling tot de groeimarkten, liefhebbers van lange berlines.
Verzorgd interieur, op één detail na
We moeten toegeven dat de boordplanken van Japanse auto’s weinig bewondering opwekken. De presentatie is ook hier niet echt sexy of fantasievol, maar alles valt goed in de hand en voelt aangenaam. De ergonomie is voortreffelijk en je vindt snel de weg in de menu’s en submenu’s van de boordcomputer. De afwerking doet de merkreputatie eer aan: onberispelijk.
Waar het schoentje knelt? Het multimediasysteem. In tijden van internetverbindingen, gps’en met Google Street View, Facebook-applicaties en andere fantasietjes, biedt de Mazda 6 niet meer dan een aanraakscherm met bejaarde navigatie en beperkte mogelijkheden. Het heeft wel als voordeel dat de bestuurder niet afleidt van het rijden.
Licht
In zo’n vlaggenschip zou je denken dat de kilo’s zich opstapelen. Na het lezen van de technische fiche staan we nochtans versteld om te ontdekken dat deze mooie break maar iets meer dan 1,4 ton weegt. De Japanners hebben aan alle details gedacht, inclusief de assemblagemethodes, om het gewicht te beperken.
Motor die weinig verbruikt
Met zijn dikke cilinderinhoud van 2,2 liter en zijn vermogen van 150 pk zou je denken dat deze Mazda CO2 uitstoot als een oude mazoutstoof. Nochtans spreken de cijfers voor zich: 4,4 l/100 km en 116 g CO2/km. Dat valt te verklaren door het lage gewicht en het uitstekende rendement van de motor. Knappe koppen bij Mazda.
Sterk bezig
Het meest verrassende moet nog komen. Zowel warm als koud is het heel moeilijk om de typische dieselgeluiden te herkennen. De motor heeft niet alleen een zachte en regelmatige werking, maar ook het temperament van een benzine. Hij trekt het koetswerk met overtuiging vanaf de laagste toeren en blijft doorgaan tot meer dan 5.000 tr/min. En dat allemaal met een bijna sportief geluid. Dit is één van de beste diesels van het moment.
Sportwagen
De catalogus geeft aan dat dit het basismodel is, maar achter het stuur merken we daar weinig van. De zesversnellingsbak laat zich stevig en precies bedienen, sportief zelfs, maar heeft soms de neiging om te haperen. De motor vindt een perfecte partner in het snedige, nauwkeurige weggedrag. Op verzoek breekt de achtertrein uit. Wat een plezier! Bedankt, Mazda.
Comfortabel
De ophanging is goed afgesteld, biedt een goed comfort en filtert oneffenheden doeltreffend. We merken alleen enkele rolgeluiden, typisch voor een Japanse auto. Binnenin gaat alles goed: veel ruimte voorin en achterin en de passagiers kunnen al hun spullen voor het weekend meenemen dankzij de grote koffer.
Prijs
Aan de pomp bevestigt de Mazda 6 het uitstekende werk van de constructeur met een gemiddeld verbruik rond 6,2 l/100 km op een gemengd parcours met legale snelheden.
De aankoop van deze break kost 27.190 euro in de basisversie Challenge. Een typisch Aziatische beperking is het kleine aantal opties, waardoor je moet uitwijken naar een hogere afwerking als je meer uitrusting wilt.
Conclusie
Mazda is helemaal terug. Met deze 6 toont het op verbluffende wijze zijn knowhow in een break die rijdt als een sportieveling en tegelijk weinig verbruikt en zijn passagiers een eervol comfort biedt. De verbazingwekkende motor verdient op zich al een gouden palm. Ben je op zoek naar een goed gebouwde, homogene wagen met karakter, zoek dan niet verder.