De CX-7, op basis van het MX-Crossport concept dat in 2005 op het salon van Detroit werd voorgesteld, kwam voor het eerst op de markt in de VS in de lente van verleden jaar en later in december in Japan. Vandaag is hij klaar om in Europa op de markt te komen, een markt waar de SUV nog in volle groei is. Zijn voorsteven, dat uit een grote luchtinlaat bestaat en omringd is door een kleiner rooster, zorgt voor een aangename en dynamische look. De fel aflopende voorruit beïnvloed duidelijk zijn zijaanzicht en maakt er een sportieve auto van. De flanken werden gespierd genoeg gemaakt om 18 duim lichtmetalen velgen aan te kunnen. Achteraan maken een dubbele uitlaat en ronde achterlichten het design netjes af. De lijn werd lang bestudeerd in de windtunnel en kan zo een meer dan behoorlijk Cx van 0,34 voorleggen. Binnenin hebben we zo goed als met kuipzetels te maken en een uitgebreide modulariteit. De ergonmie werd uitgewerkt om het leven van de bestuurder gemakkelijker te maken. Wat het comfort en de functionaliteit betreft bezit de Mazda CX-7 (1,645 m hoog) hoger geplaatste zetels voor de passagiers. De koffer is goed voor een inhoud van 455 liter en de achterzetels kunnen eenvoudig in een 2/3 combinatie neergeklapt worden met een hendel dat vanuit de koffer ook bereikbaar is. Met alle zetels neergeklapt is de koffer goed voor een inhoud van 1.348 liter. Verder zijn er binnenin nog een hele reeks opbergvakken. Vanaf het instapmodel is hij ondermeer uitgerust met een cruise-control, radio CD met MP3 capaciteit en bediening aan het stuur. Bij het duurdere model krijgt U de lederen zetels en verwarmde voorzetels, een Bose geluidsinstallatie met 9 luidsprekers, CD lader, xenon koplampen, regendetector, open dak en een start/stop systeem zonder sleutel. Onder de motorkap van deze nieuwe Mazda CX-7 zit een 2.3 liter benzinemotor met directe injectie en turbo. Een motor die ook al gebruikt wordt voor de Mazda 6 MPS en de Mazda 3 MPS. Deze viercilinder is goed voor 260 pk aan 5.500 tr/min en een koppel van 380 Nm aan 3.000 tr/min. Het resultaat: de 0 tot 100 km/u gebeurt in 8 seconden en een topsnelheid van 210 km/u. Met een systeem dat het koppel actief verdeelt over de vier wielen en een voor Europa aangepaste versnellingsbak met zes versnellingen beloofd Mazda aan de kopers veel rijplezier. De CX-7 berust op een nieuwe basis en is 4,675 mm lang voor een wielbasis van 2,750 mm en bezit MacPherson schokdempers. Het vermogen wordt overgezet op de vier wielen en het actieve beheersysteem zorgt ervoor dat er continu 380 Nm koppel overgezet wordt. Het systeem verdeelt het vermogen (van 0 tot 100% op de voor of achteras) op basis van de wegcondities. Tot slot is er het remsysteem, dat bestaat uit vier remschijven met een diameter van 320 mm vooraan en 302 mm achteraan, het is gekoppeld aan de ABS, noodremsysteem, DSC stabiliteitsprogramma en TCS anti-slipsysteem. Verder is de CX-7 uitgerust met zes airbags en een systeem dat het rempedaal terug doet plooien bij een aanrijding om blessures aan de benen te vermijden. De achterzetels zijn uitgerust met ISOFIX bevestigingspunten om kinderzitjes te bevestigen.