Smile!

Aan de buitenkant valt de facelift op door de nieuwe neus. Het lijkt of de CX-7 glimlacht. Hierdoor lijkt hij wat op de Mazda 3. De voorbumper is volledig nieuw en de enkele accenten in chroom geven het geheel wat meer klasse. Je kunt kiezen tussen nieuwe kleuren en nieuwe velgen. Het zijn details die het verschil met de vorige versie benadrukken. De CX-7 is nog steeds leuk om te zien. De gebogen lijnen geven hem een gespierd uiterlijk. De auto ziet er best sportief uit.

Nieuw

De nieuwe boordplank is bekleed met een beter aanvoelend materiaal. Toch zien we nog steeds te veel harde kunststof. Het interieur oogt ook wat goedkoop in vergelijking met de concurrentie. Het stuur is dat van de Mazda 3 en de Mazda 6. Maar dat is geen goede keuze. Het voelt minder sportief aan dan het vorige, en de talrijke drukknoppen zorgen voor verwarring. Het interieur straalt serieux en robuustheid uit, maar mist fantasie.

Bijkomende uitrusting

De stoelen zijn elektrisch verstelbaar. Ook de spiegels zijn nu elektrisch verstelbaar en kunnen elektrisch ingeklapt worden. Maar de grote nieuwigheid is de ingebouwde gps. Die was op het vorige model niet beschikbaar. Mazda heeft goed geluisterd naar de kritiek en heeft het navigatiesysteem nu in het instrumentenbord geïntegreerd. Spijtig genoeg is het scherm vrij klein en niet goed leesbaar. Andere bijkomende uitrusting is de Bluetooth-verbinding, de achteruitrijcamera en het dode hoek-waarschuwingssysteem.

Onder de kap

De benzinemotor krijgt enkele aanpassingen die de verbranding verbeteren. Maar we betwijfelen of dit zijn succes op de Belgische markt zal beïnvloeden. De komst van de diesel is voor de CX-7 commercieel veel interessanter. De 2,2-liter dieselmotor komt uit de Mazda 3 en de Mazda 6. Onder de kap van de CX-7 ontwikkelt hij 173 pk en 400 Nm koppel. Mazda kondigt een topsnelheid aan van 200 km/uur. Gemiddeld verbruikt hij 7,5 l/100 km. De CO2-uitstoot bedraagt 199 g/km.

AdBlue

De SCR-technologie (Selective Catalytic Reduction) zuivert de uitlaatgassen door rechtstreeks AdBlue (ureum in gedemineraliseerd water) in de uitlaatgassen te spuiten voor de katalysator. Door een chemische reactie wordt veertig procent van de NOx (stikstofoxide) in stikstof omgezet. Stikstof is onschadelijk en maakt het overgrote deel uit van de lucht die we inademen. Tijdens het verplichte onderhoud (om de 20.000 km) wordt de voorraad AdBlue weer aangevuld.

Stijver

Door een optimalisering van het lasproces is de CX-7 stijver dan vroeger. Het verschil bedraagt slechts vijf procent, maar dit is voldoende om de auto stiller en veiliger te maken. Het motorvermogen wordt nog steeds over de vier wielen verdeeld. Toch is de CX-7 geen echte terreinwagen. De Mazda-ingenieurs kozen bewust voor andere afstellingen en de CX-7 verkiest gewone wegen.

Op de weg

Als de motor nog koud is, hoor je hem vrij goed. Eens op temperatuur blijft hij erg discreet. Hij reageert soepel en gewillig en voelt zich op zijn best bij 2.000 omwentelingen per minuut. Onder de 1.500 omwentelingen per minuut heeft de motor het moeilijk. Op sterke hellingen begint hij dan te vibreren. De manuele zesbak is perfect. Met korte en precieze slagen klim of daal je vlot in de versnellingen. De Japanse ingenieurs zijn meesters op dit vlak. Jammer genoeg is er geen automatische versnellingsbak verkrijgbaar. In dit segment wordt de automaat immers erg geapprecieerd. Het onderstel is een kopie van het vorige. De CX-7 is goed gedempt, stuurt precies en reageert op elke stuurbeweging. Uiteraard is de trekkracht uitstekend en de auto heeft veel grip.

Prijs

Vanaf november 2009 staat de nieuwe CX-7 bij de dealers. De prijs ligt tussen 31.900 en 38.100 euro, maar daar moet je de zware belasting voor inverkeerstelling nog bijtellen. Mazda voorziet geen fiscaal interessantere versie van 163 pk. Toch ligt de prijs erg goed in vergelijking met de concurrentie. De enige optie is de metaalkleur. Die kost 400 euro, wat heel redelijk is.