Bij ons heeft Mazda de CX-7 op de markt gebracht, een relatief compacte, maar vooral sportieve SUV. De CX-9 bestaat ook, maar was tot op heden enkel voor de Amerikaanse klanten. De CX-9 komt nu naar Europa, een maakt een ommetje via Rusland. De kans dat we hem bij ons gaan zien blijft echter klein...

Amerikaanse afmetingen

Met een lengte van meer dan 5 meter en bijna 2 meter breed, heeft deze CX-9 duidelijk Amerikaanse afmetingen. Mazda is er wel in geslaagd om een vloeiende en sportieve lijn te behouden, kijk maar naar de uitlaat, 20 duim lichtmetalen velgen, dakspoiler, … Ook binnenin zijn de afmetingen op z’n Amerikaans en gebruikte Mazda kwaliteitsmaterialen. Er zijn twee kleuren beschikbaar, zwart of zandkleur.

Comfort boven sportiviteit

De CX-7 staat vooral bekend voor zijn sportiviteit, de CX-9 moet het meer van het comfort hebben met een hoogtechnologische uitrusting. Zo is er een airco met drie zones, een geluidsinstallatie van 277 W met 10 luidsprekers, regen en schemerdetector, handsvrije kaart, verwarmde zetels, …  . De geluidsisolatie kreeg ook bijzondere aandacht, met een zo goed als geruisloze rijervaring als resultaat.

Een V6 en heel wat koppel

Zijn afmetingen maken hem niet echt gepast voor Europa. Onder de motorkap zit dan nog eens een V6 van 3.7 liter, 273 pk aan 6.250 tr/min en 366 Nm koppel aan 4.250 tr/min. Het motorblok, uit aluminium, heeft weliswaar een beperkt gewicht en voldoet aan de Euro 4 normen. Naar Amerikaanse gewoonte werd de motor aan een sequentiële versnellingsbak met 6 versnellingen gekoppeld.

Een gezonde wegligging

Het comfort staat centraal, maar Mazda heeft er toch voor gezorgd dat er traditiegetrouw ook sprake mag zijn van rijplezier.
De CX-9 beschikt over vierwielaandrijving met iets meer vermogen op de voorwielen.Certes, le confort a primé, mais cette Mazda reste fidèle à la réputation de la marque en conservant un certain plaisir de conduire. La transmission se fait sur les quatre roues en favorisant les roues avant.