Sommige concept cars hebben een toekomstige commercialisatie in zich, of bestaat er een grote kans dat het nieuwe model zijn inspiratie uit diezelfde studie haalt. De Mazda Kabura is er zo eentje. Deze compacte coupé, die we eerder zagen in Detroit en Genève, biedt een 3+1 oplossing aan.
Uit één blok
Dit concept onderscheid zich door een voorruit en achterste gedeelte van het dak dat uit één enkel stuk glas bestaat. Dit moet ongetwijfeld voor heel wat licht een ruimte zorgen in deze Kabura. Bovendien kan met een druk op de knop de doorzichtigheid van het glas aangepast worden. Zo kan er meer of minder licht binnengelaten worden.
3 echte plaatsen
De andere originaliteit van deze Kabura zijn de 3 normale plaatsen en één opklapbare. In werkelijkheid maakt het zitje, dat achter de bestuurder opgeklapt kan worden, plaats voor een kleinere volwassene of een kind. Aan de rechter kant staan de passagierszetels asymmetrisch opgesteld. Door geen gebruik te maken van het gebruikelijke handschoenkastje, en het verkleinde dashboard zit de passagier vooraan 15.2 cm verder naar voor dan de bestuurder. Dit liet toe om achteraan een derde normale plaats in te bouwen. Wie achteraan plaats neemt heeft dan ook evenveel ruimte als vooraan.
Schuifdeur
Een andere opmerkelijke uitrusting van de Kabura zijn z’n drie deuren. Eigenlijk zijn het er twee en een halve. De derde deur, aan de rechterkant, is wel een heel kleine. Maar, ze schuift open. Dit laat toe om achteraan gemakkelijk in en uit te kunnen stappen. Een uitzonderlijk privilege voor een compacte coupé. Tot slot ook nog even meegeven dat alle zetels neergeklapt kunnen worden, plaats genoeg dus om grotere voorwerpen te vervoeren.
Zonnepaneel
Achteraan zitten in het bovenste gedeelte van de ruit zonnecellen verwerkt die toelaten om het klimaat in de auto te reguleren, en tegelijk bijdragen tot het opladen van de batterij. Door dit element op zijn as te draaien vormt het een spoiler achteraan in het verlengde van het dak. Het grote glazen paneel achteraan schuift van rechts naar links open om toegang te bieden tot de kofferruimte.
Vermogen ?
Onder normale omstandigheden verwacht je toch dat een coupé vooral de amateurs van snelheid en sensatie aantrekt. Mazda blijft echter discreet over de keuze van de motor. We weten alleen dat het zou gaan over een vier cilinder, van 2 liter met 16 kleppen, dat al in het huidige gamma voorkomt. Verder is er geen informatie beschikbaar wat het vermogen betreft. Wat wel aantrekkelijk blijkt is het feit dat deze Japanse constructeur heeft laten weten dat motor vooraan onder de motorkap terecht komt, maar het wordt een auto met achterwielaandrijving. Hij krijgt ook een handgeschakelde versnellingsbak mee.
Niet groot
We hadden het al verschillende keren over een compacte coupé, de cijfers die volgen bevestigen dat. 4050 mm lang, 1780 mm breed en 1280 mm hoog. De wielbasis komt uit op 2550 mm. Dit prototype maakt eveneens gebruik van verscheidene onderdelen van de Mazda MX-5, een lijkt tegelijk ook een beetje op de RX-8. Zijn voorkomen ontbreekt niet aan dynamisme, vooral dank zij de gespierde flanken en strakke lijnen.
Doelgericht
De naam Kabura komt van het Japanse « Kabura-ya » en omschrijft het geluid van een pijl dat afgeschoten wordt. Vroeger betekende het afschieten van die pijl het begin van een veldslag. De “eerste pijl van de veldslag” dus, een mooie naam voor een concept dat wel eens zou kunnen instaan om als eerste compacte coupé het Mazda gamma aan te vullen.

Bron : Mazda