De Mazda MX-5 of Miata is een klein lichtpuntje in de grijze massa. Bij Vroom houden we er wel van om de eenvoudige reden dat je veel waar krijgt voor weinig geld. Terug naar de bron, zeg maar. De vierde generatie ziet er even veelbelovend uit.
Het gewicht, de vijand
Het concept van de MX-5 is nochtans helemaal niet nieuw. De Britten groeiden in de jaren vijftig en zestig uit tot de specialisten van eenvoudige roadster. Leuke machines, maar onmogelijk dagelijks te gebruiken door hun verschrikkelijke betrouwbaarheid. Verbeterd door de Japanners, moest dit concept wel een succes worden. De MX-5 is zelfs de meest verkochte sportwagen van de wereld. Het geheim van het succes? Een lichte roadster met achterwielaandrijving zonder overbodige franjes en met een leuke snoet. Simpel, maar doeltreffend.
De vierde in de rij
Naar alle waarschijnlijkheid wordt de toekomstige (vierde) generatie van de MX-5 gepresenteerd op het salon van Tokio in 2013. Hij krijgt een ontwerp geïnspireerd op de laatste prototypes van het merk. Des te beter. Onderhuids gebruikt Mazda zijn Skyactiv-technologie om het gewicht te verlagen en het rendement te verbeteren. We verwachten een kleine roadster van minder dan één ton, aangedreven door benzinemotoren met een zeer hoge compressieverhouding.