Na een eerder matig jaar 2009 heeft Mazda zich herpakt. Wereldwijd haalt de constructeur weer ongeveer zijn niveau van voor de crisis. In Europa blijft het daarentegen middelmatig scoren, behalve in drie landen... waaronder België. In een markt die met 15 procent groeide, ging Mazda 12 procent vooruit. Op het eerste gezicht niet bijzonder, maar weet dat Mazda geen enkel model heeft dat minder dan 105 g CO2/km uitstoot, de grens om aanspraak te maken op de federale premie van 15 procent op de aankoopprijs.

Nieuwigheden op het salon   

Het Japanse merk presenteert op zijn stand vier Belgische premières. De blikvanger is ongetwijfeld de gloednieuwe Mazda 5, die verkrijgbaar is met vier motoren, waaronder een diesel met 105 pk. De andere nieuwigheden behalve deze monovolume zijn de gefacelifte Mazda 2, de Mazda 3 uitgerust met de nieuwe 1.6 CDVI diesel met 115 pk en de SUV CX-7 aangedreven door een 2.2 diesel met 163 pk, fiscaal toch wel interessanter dan zijn voorganger.