De schaduw van de driehoek

Het pronkstuk van de RX-8 is zondermeer zijn motor. Het is de enige wankelmotor die momenteel nog verkrijgbaar is. De twee rotors samen leveren een cilinderinhoud van 1300 cc op. Maar deze 1,3 l tellen dubbel tegenover een traditionele motor, zeker als je naar het geleverde vermogen refereert. En dat een wankelmotor minder lawaai en minder trillingen maakt, is mooi meegenomen.

Met 231 pk levert hij een vermogen dat overeenkomt met wat een over het algemeen uit een 2.6 gepuurd wordt. Er bestaat ook nog een geknepen versie van 192 pk, maar voor de verkeersbelasting wordt de motor als 2.6 berekend. Terwijl het vermogen beantwoord aan de verwachtingen, kunnen we dit niet van het koppel zeggen, dat met 211 Nm nogal magertjes overkomt.

Maar eens op de weg verbaast de motor. De Wankel draait zo zuiver en trillingsloos, dat het wel een turbine lijkt. Naar onze mening is dit werkelijk de meest geraffineerde motor die je momenteel kan krijgen. Hij is elastisch en beschikbaar en klimt gewillig in de toeren en zonder dat enige inertie hem kan hinderen. Gelukkig is er een auditief signaal dat je waarschuwt wanneer de toerentalbegrenzer wel erg dichtbij komt, want dan zit je al aan…9200 omw! Werkelijk uniek. De kracht komt erg lineair vrij, terwijl hij op lage toeren begeleid wordt door een diepe brom die overgaat in een scherp gezoem wanneer de onderbreker in de nabijheid komt. Om maar te zeggen dat de passagiers enigszins overdonderd zijn wanneer ze voor het eerst het geluid van deze motor horen.

Maar toch is niet alles rozengeur en maneschijn, want de Wankel is nogal van het dorstige type. Minder dan 13 liter per honderd verbruiken is een hele krachttoer en een gemiddelde van 14 l is erg realistisch. Een andere tekortkoming is het flagrant gebrek aan koppel in de lage en zelfs gemiddelde toeren, waardoor je verplicht wordt om de versnellingsbak aan te spreken indien je vlotte hernemingen wil bekomen.


Rijk der zinnen ?

Gelukkig beveelt de korte schakelpook een fantastische bak. We hebben het al gezegd, maar we zeggen het noig eens: dit is één van de specialiteiten van Mazda is en de bak schakelt dan ook vrank, precies en met kleine schakelgangen. Je wordt als het ware uitgenodigd om te schakelen…en met het tekort aan koppel geven we hier maar al te graag aan toe!

Maar daarmee houdt het nog niet op! Ook het chassis is een droom. Het is zeer evenwichtig afgesteld en stuurt zeer effectief het vermogen naar de weg, terwijl het weggedrag zelf uiterst gezond is en zeker bij de besten mag gerekend worden. De RX-8 is een achterwielaandrijver en dat merk je duidelijk bij regenweer waar een ongevoelige rechtervoet het mooie kontje al eens een stapje opzij laat zetten. Maar de reacties zijn nooit brutaal en blijven goed beheersbaar.

Anders

Tegenwoordig willen meer en meer berlines op een coupé lijken, Mazda antwoord daarop met een coupé die enkele attributen van een berline bezit of ... vier deuren. Maar, anders dan de anderen, gaan de achterste portieren in de tegenovergestelde richting open, naar voren dus. Net als …de Rolls Royce Phantom. Maar die “suicide doors” beloven wel een goede toegankelijkheid. Van het moment dat je in de RX-8 zit voel je je dadelijk op je gemak. Het hele interieur ademt Sport uit, met ronde instrumenten en overal vind je driehoeken die symbool staan voor de Wankelmotor. Op de knop van de versnellingspook, de kopsteunen, de motorkap, zelfs op de achterbumper vind je een driehoekje. Wel voel je je wat opgesloten, alhoewel sommige coupérijders dat net de charme van dit soort auto’s vinden. Toch een opmerking, de zitpositie is naar onze smaak wat te hoog. Daar tegenover staat dat het interieur erg ruim is en vinden vier volwassenen makkelijk plaats. Maar of ze al hun bagage zullen kwijtraken is een andere vraag want de koffer is niet al te groot. De geluidsisolatie en het ophangingscomfort situeren zich in de betere middenmoot van het segment.

Prijzen buiten concurrentie

De RX-8 met 231 pk staat met 38.199 € in de catalogus en offreert daarbij een uiterst complete uitrusting! Airco, leder, GPS, Xenonverlichting, en ga zo maar door. Alles zit er op. Maar we moeten ons wel verzoenen met het hoge verbruik tussen 13 en 15 liter. En ook wat de emissienormen betreft zitten we met 289 gr CO2 pre kilometer erg ver van wat huidige diesels presteren.


Conclusie

De Mazda RX-8 valt volledig uit de toon, maar is ook een duidelijk bewijs van het kunnen van de constructeur. Terwijl hij met zijn motor en zijn presentaties opvalt, is hij bij gebruik erg makkelijk en zelfs logisch te noemen. Comfort, sportiviteit, weggedrag, uiterst complete uitrusting, de RX-8 biedt dit alles aan een erg leuk tarief, wat voor dit segment eerder ongewoon is. Zo ongewoon dat de Europese concurrenten hier best een lesje van kunnen leren. De wankelmotor verbaast, door zijn ongelooflijke finesse en de beklijvende klank. Spijtig dat hij aan de dorstige kant is. Rest er ons niets anders dan op de waterstof-versie te wachten, kwestie van nog wat meer “anders dan anderen” te zijn.